söndag, januari 09, 2022

Ydun mössa

– Va e de där, frågade dubbelmorfar i fredags då han såg hur jag satt vid matbordet och sydde i tofsens tryckknapp.
– En mössa ser du väl, svarade jag och höll upp min fina skapelse till allmän beskådan.
– Va ska du med den? Du har ju redan en mössa.
Nu fnyste jag ljudligt:
– Jo, en röd som jag köpte som trettonåring i Kotka då jag var där tillsammans med mommo och mamma på uppköp. Vet du hur många år det är sen dess? Det är nog på tiden att jag får en ny hemstickad. Har du förresten sett min den där urgamla röda mössan?
Nu var det dubbelmorfars tur att fnysa ljudligt:
– Du får hålla reda på dina egna mössor.
Lätt för honom att säga, han som packade undan alla vinterkläder härom sistens, förutom dem han då lämnade kvar att hänga på galgarna bland våra andra ytterkläder.

Hur som helst, årets andra projekt blev färdigt i fredags;

                                 Modell: Ydun mössa
Garn: Tweed Delight från Hobbii
Åtgång: 68 g
Stickor: Nr 3½ och 4

Som vanligt har jag inte riktigt följt beskrivningen till punkt och pricka, för jag ville inte ha extra tomt utrymme i toppen av min mössa. Det är kanske modernt och inne, men jag vill ha en mössa, som passar mej och mitt huvud.

Garnet är mjukt och skönt att sticka med, enda nackdelen med det upptäckte jag först när mössan var färdig, ska handtvättas!
Riktigt nöjd med loopandet var jag inte heller. Det stod alltså i mönstret att man skulle ha en 80 cm rundsticka och så skulle man alltid dra ut kabeln för att kunna sticka runt. Jag tycker att det tar extra lång tid, så när jag kom till minskningarna flyttade jag över sticket till strumpstickor. Var mycket bekvämare och händigare.

Nu får ni ha en riktigt skön söndagskväll.
Själv ska jag ta hand om disken och sedan sätta mej och försöka sticka två öron på en socka! Få se hur det slutar.

Inga kommentarer: