tisdag, juni 03, 2008

Den lilla svarta


Lite dåligt samvete har jag haft över att inte ha åstadkommit så mycket under vintern och våren. Det har varit så mycket jobb och en hel del annat som kommit i vägen för mitt kreativa jag. Men totalt utan att sticka har jag ändå inte framlevt i vinterdvalan. Nej, den här lilla svarta, nåja lilla och lilla, halsduken blev färdig i januari i år. Det var en försenad julklapp till yngsta sonen. Han hade troget under jullovet följt med mig till Robin Hood och betraktat mina suckande och trånande blickar vid garnhyllan. Han kände på Novita Foxi garnet och var såld. Så mjukt och skönt, sticker inte det minsta och håller en ändå varm.

För mig personligen kanske lite fantasilös stickning. Man sätter bara upp tillräckligt antal maskor, beroende på hur bred halsduk man vill ha. Sedan stickar man rätstickning (= alla varv räta) och när man uppnått önskad längd är det bara att maska av. Lätt som en plätt. Roligt att kunna göra något för sonen. För det mesta är det ju dottern eller någon annan dam som är mottagare för mina kreativa alster.

Inga kommentarer: