lördag, oktober 17, 2009

Nummer tre - Numero kolme


Igår fäste jag trådarna i julklapp nummer tre. En liten basker. Som vanligt vet jag inte om den är i passande storlek. Den är kanske för liten? Eller för stor? Svårt när man inte kan prova på ifrågavarande person. Funderade också om jag borde ha gjort en blomma som dekoration. Men nu just tycker jag att baskern är stiligast utan mera krusiduller.
Far i huset påstår att den lilla mottagaren inte kommer att använda huvudbonaden och tycker synd om henne som bara får mjuka paket. :) Själv tycker jag ju att baskern är ett fräsigt modeplagg tillsammans med de tovade vantarna.
Modellen jag använde som underlag är nummer 2 från Moda 5/2008
Garn: Rose mohair av Novita, lila och rött
Åtgång: 30 g av vardera färgen
Strumpstickor nr 6
och
virknål nr 4

Eilen päätin viimesimmät langat ja juoululahja no 3 on siis valmis. En tiedä jos tämä baskeri on liian pieni tai liian suuri. En ole päässyt kokeilemaan.
Malli on peräisin Modalehdestä 5/2008 no 2. Olen tehnyt vähän omia virityksiä pienentäessä.
Lanka: Rose mohair Novita, liila ja punainen
Menekki: 30 g/väri
Sukkapuikot no 6
ja
virkkukoukku no 4

Inga kommentarer: