onsdag, september 07, 2022

Invasion

Har ni sett dem? De kommer från alla väderstreck och landar på åkrarna. Och de hälsar högljutt på varandra.


Och dom blir liksom fler och fler.

Fler och fler flockar flög till mötesplatsen. I en timmes tid höll de på och samlas.

Det ser kanske ut som totalt kaos, men här är det minsann ordning och reda. Utanför flocken sitter vakten, ni ser den där ensamma tranan, och håller koll på farligheter. En annan har till uppgift att då och då stiga upp i skyn och ta en överblick ovanifrån att inget farligt är i antågande. Mycket disciplinerat skulle jag säga.
Lite orolig är jag allt för de här fåglarna. Vet de om att det har varit svår torka i södern? Kommer de att behöva ta vägen över eldhärjade områden? 
Jag skulle gärna vilja varna dem för de här naturkatastroferna, men vi talar ju inte samma språk, så...

Vet ni, idag ringde det en mansperson från arbetskraftsbyrån och han frågade:
– När tänker du gå i pension?
Jag blev så paff att jag hostade till och hummade lite vagt. Jag hade nyss avslutat en trevlig lektion och stod bland deltagarna.
– Ja, går du alltså i pension när du fyller 64 eller när du fyller 65?
– Eh, nån gång efter att jag fyllt 64, svarade jag medan jag tänkte så det knakade. Vad sjutton har den där karlen med det att göra. Sen mindes jag att jag någon gång för x antal år sedan har anmält mej som arbetssökande eftersom jag endast har deltidsjobb här i stan.
– Nå, då behöver du nog ingen aktiveringsplan, fortsatte han.
Nu, hickade jag till ordentligt, för nä, nä, jag behöver snarare avaktiveras! Inte åta mej någonting alls mera och därmed basta.
– Jag antecknar här att allt är under kontroll, sa han vänligt och avslutade samtalet.
Nå, jo nej, inte kan jag nu precis säga att allting är under kontroll.
Jösses alltså, plötsligt har arbetskraftsbyrån också aktiverat sig. På hemvägen från jobbet i västra grannstaden slog det mej att jag borde nog ha tagit bort mej, som arbetssökande, så skulle statistiken genast se lite bättre ut!

Bra saker idag:
  • Vaknade redan strax efter klockan sju i morse och det var allt tur det för karlfolket här i huset hade försovit sig.

  • Bisin min tog hand om disken i morse. Det är lyxigt att ha en pensionär i huset.

  • Hann ringa alla samtal och få tag på rätta personer.

  • Startade en ny kurs med idel trevliga personer.

  • Besökte en ny kursplats, så nu har jag igen vidgat mina östnyländska vyer.

  • Härlig solig eftermiddag och kväll idag.

  • Anmälde mej idag till nybörjarkursen i spanska, som går på distans. Kära nån, hur ska jag hinna? Jag hade faktiskt redan tänkt skippa den, men så övertalade kollegerna mej idag på vårt veckomöte. Och vänta bara då bisin min får reda på det här! Han tror att jag ska hålla en kurs på distans!
    Antagligen måste jag väl sedan i något skede resa till Spanien på studieresa? Vad tror ni?
    Nä, skämt åsido, jag har alltid älskat språk och skulle vilja kunna många fler än de få jag kan. Att lära sig nya språk är dessutom bra för hjärnan. Vi säkert också bekanta oss med spansk kultur. Skulle nån fråga mej om en spansk kulturpersonlighet, så är den enda jag nu just kan nämna på rak arm Goya, så det är nog lite skralt med mina kunskaper därvidlag. Ska bli spännande och intressant. Hoppas att det inte blir alltför jobbigt.

  • Nyss ringde Lillans pappa och frågade om jag kan vara barnvakt i lördag. OM jag kan. Nu har jag ytterligare nånting att se framemot under veckoslutet. Tjohooo!
Önskar er en riktigt fin torsdag.






2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Nu är här en som blir smått avundsjuk för att jag inte ser och hör tranorna där.
Men när de flyger söderut hit så hoppas jag att de flyger över oss. Och!! Här har det nu äntligen regnat ganska bra.

Inge sa...

Skönt att höra att det finns vatten söderut för tranorna. Här är fortsatt torrt och nu har vi också fått frostnätter.