måndag, april 24, 2006

April är snart...

...förbi och tiden går alldeles för fort. Jag tycker att det inte är länge sedan det var mars.
Jag fick den beställda sjalen nästan färdig före påsk. Sista fransarna knöt jag dock förra veckans tisdag. Här en något dålig bild av resultatet:Sjalen gick rätt snabbt och lätt att sticka på 10:ans rundsticka med garner i härliga kvaliteter. Rätstickning hela vägen förutom 4 hålvarv. Beställaren var nöjd, så frid och fröjd. Jag borde kanske sticka en sjal åt mig själv också?

På skärtorsdagen påbörjade jag ett nytt projekt:Jag började med ärmarna och det på rundsticka för att få dem likadana. Jag hade stickat provlapp och kollat masktätheten precis som man ska, men trots det blev jag ändå tvungen att sprätta upp halva ärmarna på långfredag. De blev helt enkelt för små. Garnet är Mandarin Fiesta (55% bomull och 45% acryl) och stickorna nr 5. Spetsmönstrad tröja skall det bli. Mönstret hittade jag i senaste nummer av Moda:Det var en sådan där "bara-måste-göra-modell". Tur att garnet var nedsatt med 15% i Garnhuset i Borgå för en tid sedan.
I boken Stitch'n Bitchkunde jag läsa; att om man är en sådan stickerska som just fastnar för vissa modeller som man bara måste göra och sedan stickar dem och ger bort dem, då är man en masochistisk stickare. Vad nu det sedan skall betyda... :-)

Hur som helst, tröjärmarna har äntligen blivit färdigstickade trots repning och helt andra saker att göra under veckoslutet:
Det var nämligen 25 års kalas och då skall det var smörgåstårta! Receptet enligt Kajsa Warg, dvs "man tager vad man haver". Jag tömde alltså kylskåpet på leverpastej och smältostar och lättmajonnäs och pickels. Men visst köpte jag en del ingredienser från affären också. Kreativiteten lät jag flöda och använde mig av mina egna smaklökar istället för färdiga recept. Ett hett tips: blanda lite mexikansk mild ostdipp med skinksmältost och lite matlagningsgrädde. Mumsfilibabba!
Förstås skall det vara något sött på kaffebordet också:I lördags blev det Nannes kalaskaka eller Brittatårta eller Gömmingetårta eller Pinocchiotårta eller... Ja, kärt barn har många namn.

Katten Lillus ville visa sig på styva linan i lördags och försökte övertyga oss om att hon tillsammans med min "bilkatt" hade lyckats fånga en mus. Men vi vet nog att det var Lillus' mamma som hade varit på framgångsrik jakt!
Den blåa tröjan jag stickade före sjalen passade perfekt på dottern och hon förbarmade sig över den och tog den med till Ekenäs. Enligt henne kommer den också att synas på en ö utanför Pellinge.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj vilka fina bilder igen. Lillus e så söt! Bilkatt? Vem har beställt sjalen?

Anonym sa...

oj oj masochistisk stickare låter som en freudiansk analys. min mamma sku annars kunna bli lite som du och se till att jag får kläder och sådär.

Inge sa...

Hej flickor!
Emilia, bilkatten är far i husets impulsköp från Robin Hood i Gammelby under påsklördagen. Katten skall klistras fast nånstans i bilen. Katten vete var! :-)
Beställaren är hemlig, men eftersom du skall verka inom skattebranschen är det väl bäst att säga till om att jag enbart liksom fick garnet att sticka upp. Har inte begärt vare sig gråa eller svarta pengar för utfört jobb. Konserten som skulle bevistas av mig och beställaren (kan det betraktas som bjudresa månntro?) den 5.5 blev ju också uppskjuten till hösten pga av Pavarottis sjukdom, få se nu hur det blir med den....

Marie, Freud i all ära, men vi kvinnor bör nog vara lite försiktiga med den läran, om vi inte vill bli betraktade som sextörstiga hysteriska neurotiker! :-)
Att förvandla en mamma är sedan en helt annan femma. Du kan ju pröva med att lite diskret ge ett stickpaket till morsdagen och sedan oskyldigt spärra upp dina ljusblå när frågan om vem som skall få plagget kommer på tal. Det finns en hel del startpaket som innehåller både garn och stickor. Om du vill slå på stort kan du ju dessutom bidra med en bok, typ "Stitch'n Bitch"!
Å andra sidan, du kan ju helt enkelt börja själv! Jag tror att det är bra mycket enklare än att börja det stora mammaförvandlingsnumret!
Fråga bara Emilia hur det är att tex sticka vantar! :-D Eller pröva på att förvandla henne till en stickerska...