fredag, september 24, 2010

Inslag

Ett inlägg i min blogg om inslag:
Idag styrde jag min plåtlåda österut och körde ända till grannkommunen Pyttis. Kurvade elegant in till Käsityöliike Niittynukka. 
- Har du poppana? frågade jag på finska av ägarinnan.
- Jo, nu har jag nånting, men... svarade hon och jag såg redan hur måndagens vävkurs höll på att utveckla sig till fiasko bara för att jag inte hade haft tid att skaffa inslaget tidigare.
Men visst hade hon poppana trots att åtgången hade varit god. Tydligen är färgen orange trendigt, för den var totalt slut. Men jag fick min julröda, gröna och vita och hoppas på att det räcker. 

Slöjdmagasinets sida hittade jag en bok: Väv i poppana och kunde läsa följande: "Poppana är benämningen på ett fattigmanstyg, som kvinnorna vävde av gamla kläder som de klippt i remsor på diagonalen. Det går fort och lätt att väva med poppana."Verkligen bra för mig, som nybörjare, inte sant? Förmånligt, enkelt och snabbt, vad mera kan jag begära?

Sen är det förstås så att man ALDRIG skall släppa loss en garnoman i en garnaffär. Det leder bara till katastrof.  Så även nu. Visserligen är det enbart fråga om två nystan, men...
... det är ändå 200 g! :)

Tur att jag hade begränsat antal sedlar med mig. Men affärsinnehavaren var så vänlig att hon skulle ha gett mera garn på räkning åt mig. HU! Vilken fasa. Och jag som precis nyss fick en hel säck.
Men en förstående kvinna är hon ju onekligen eller bara affärssmart.
 
Och förstås talade hon svenska med följande kund. När skall jag lära mig att pröva på modersmålet först?
Kan också rapportera att det ser illa ut med dopgåvan... Suck.

4 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Läckert garn! Vad blir det av det?
Hoppas dopglåvan artar sig fint!
trevlig helg och kram

Inge sa...

Tack! Tänkte nånting virkat av garnet, kanske grytlappar med en ros i mitten. Lite extra vagant liksom.
Trevlig helg till dig med. Kramis

Pysselfarmor sa...

Du vann boken så nu behöver jag din adress för att skicka den till dig.
Maila mig på pysselfarmor@yahoo.com.

Grattis!

Inge sa...

Tack! Härligt.