torsdag, augusti 08, 2013

Bloggisbesök

Förra måndagen (29.7) träffade jag en bloggvän, Elovena Virrpanna, i stan. Det var jätteroligt och faktiskt lite spännande. Jag har ju själv övergett bloggen.fi till förmån för wordpress.com och trots att man läser varandras bloggar kan man ju aldrig veta om kontakten fungerar eller ej.

Själv började jag blogga redan år 2004 här på blogger och det var mest å yrkets vägnar. Måste ju hålla mig uppdaterad. På den tiden skrev jag kort och koncist och mest om olika roliga grejer jag hittat på nätet. Från och till tänkte jag lägga ner hela projektet. På hösten år 2005 återupplivade jag mitt handarbetande och småningom omvandlade jag den här bloggen till något mera hantverkslikt. Ett bra sätt att hålla lite ordning på både projekt och garn.


I tiderna när den finlandssvenska bloggen.fi uppstod var jag förstås aktivt med även där. Det var kul, som en liten ankdamm. Jag fick följa med bloggar om föräldrar som förlorat sina barn, människor som gick i väggen, var deprimerade, tränade inför maraton, hade cancer, endometrios, diabetes, människor som bodde utomlands, människor som var hemma med barn, jobbade som företagare, renoverade hus osv, osv. Det var verkligt intressant och givande och tog förstås mycket tid i anspråk. Jag satt framför skärmen och skrattade och grät om vartannat. Det gav en bra inblick i finlandssvenskars liv runt om i bygderna.
Och bloggträffar ordnades ofta i Österbotten och jag minns att jag var liten avundsjuk då. Tänk så roligt det skulle ha varit att få träffas. På något sätt verkar dock Österbotten som sååå lååångt borta. Hur kan det komma sig?


Sedan för tre år sedan kraschade bloggen.fi. Alla mina texter, bilder, länkar och alla kommentarer jag fått försvann på ett ögonblick. Eftersom jag nu inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller datateknik insåg jag att det skulle ha gått att rädda åtminstone en del av blogginläggen. MEN då satt jag ute i en liten stuga i Borgå skärgård och det fanns inte skuggan av en chans att hinna med nån räddningsoperation värt namnet. Så adjö med bloggen.fi.

Förra sommaren var jag ju faktiskt på bloggträff i grannstaden och det var jättetrevligt. Så lite vana kan man ju säga att jag har nu.

Förra måndagen guidade jag alltså runt Elovena och vi gick in i stans små trevliga affärer. Det finns alltid allt möjligt kul och intressant att köpa, men ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig om prylar. Och tyvärr kan jag inte just inreda med nånting snitsigt eller vackert för då kommer en hel drös med katter och förstör.


Vi gjorde en runda i stans ena loppis och jag fyndade förstås garn. Ingen fara dock, det här är enbart 86 gram bomullsgarn och jag behöver det faktiskt till ett projekt så... ja, och så kan ni trösta er med att jag lät bli flera kilo garn. Så det så.
Och det att jag sen tog omvägen via mataffären när jag körde hem är ju en helt annan historia.


Det andra jag fyndade var den här boken för 2 €. Och njaaa, knappast behöver jag den väl, men... ja här finns faktiskt ett och annat intressant. Och så är ju katten där på pärmen så söt...

Vi var också inne i en leksaksaffär och därifrån köpte vi varsin Lilla My-necessär. Min innehåller viktiga små saker som läppstift, kam, sax, glasögonputsduk o.dyl och finns i min svarta handväska.

På stick- virkfronten fortfarande inget nytt. Desto flitigare har jag varit i köket.






Inga kommentarer: