måndag, maj 24, 2010

Loppisfynd - Kirppislöytöjä

I går besökte jag min barndoms hemby och ungdomsföreningslokalen. Där var det loppis på gång. Jag tog ett varv bland de dignande borden och kom hem med 7 olika böcker, pysselmaterial, en Nalle Puh burk, en ritplatta, en gammal Novita  mönstertidning från år 1996 och ett mönsterhäfte Grytlappar från år 1961. Kolla in här:
Någon som vet hur ritplattan skall användas? Pysselmaterialet består av påsen med band längst till vänster, en förpackning med material till snögubbe och juldetaljer i trä. Spännande med julgrejer inför sommaren, inte sant? :)

Grytlappshäftet är helt underbart. Jag blev genast nostalgisk och mindes när jag som sjuåring började virka pannlappar tillsammans med min mormor. Kanske det är dags att ta upp sådan virkning igen? Åtminstone kan man ju bli av med diverse restgarner och det går ju nog fortare än att sticka sockor. Här får ni lite exempel på mönstren ur det tunna häftet, som innehåller beskrivningar till 15 olika grytlappar.








Visst är det här retro och till och med riktigt vackert?






Nalle Puh burken hade jag tänkt använda för mina strumpstickor, men burken var tyvärr för kort. Jag har ju en annan Nalle Puh burk för mina virknålar. Den här nya burken får nu lite vänta på sin uppgift. För tillfället lagrar jag banden och julträfigurerna där samt en stor virknål i plast.

Tässä eilisen kirppislöytöjä. Ihania eikö totta? Löysin vanhan Novita-lehden vuodelta 1996, sekä pieni pannulappuvihko "Grytlappar" vuodelta 1961. Nyt vaan virkkukoukku heilumaan! :)
Vähän askartelujuttujakin. Tuo piirtämislevy vähän askarruttaa. Miten se toimii?
Saa nähdä mitä teen niistä nauhoista. Lumiukkopakkaus ja jouluaiheisia puufiguureja saa odottaa.
Nalle Puh purkki on niin söpö. Valitettavasti sukkapuikkoja ei mahtunutkaan siihen. Mutta ehkä keksin mitä voisi säilyttää purkissa. Muuten voin vaikka vaan katsoa sitä! :)

4 kommentarer:

Smycka sa...

Jättefina fynd du har gjort! Du kanske kan använda burken till virknålar istället. De är ju inte lika långa. *ler*

Inge sa...

Tack! Ja, virknålar är nog ett alternativ. Tack för tipset. Tror jag skall sortera upp dem lite och ha dem i två burkar.

Hanna sa...

Hei!

Kiitos kevään sny-kierroksesta, viimeisen paketin hain tänään postista ja pidin kovasti!
Hienoja pannulappuja tuossa vihkosessa, jonka kirppikseltä löysit, mutta eivät olisi minun virkkuutaidoillani olleet kyllä toteutettavissa! Ehkäpä saan täältä myöhemmin ihailla niitä?

Inge sa...

Hei!
Hyvä että pidit paketista. Ajatus on kyllä kokeilla muutama pannulappu kesän aikana. Toivottavasti onnistuu...