söndag, september 11, 2011

Kors i taket

Mycket på gång och en influensa som drabbat en intet ont anande garngalning, har gjort att jag legat lågt ett tag. Terminsstarten är alltid intensiv och i veckan startade jag upp hela fem nya kurser och höll dessutom en extra kurs. Däremellan hann jag själv gå på en mycket inspirerande och nyttig föreläsning med Dan Hasson om att stressa rätt. Nu under veckoslutet har jag spätt på med att i fredags och i dag delta i en växtfärgningskurs och igår var jag på Hantverksmässan i Helsingfors. Återkommer till veckoslutets begivenheter i inlägg längre fram.
Ett under att jag alls har hunnit göra annat. Men se det har jag ju gjort och jag stressar ju inte alls. :)

Nu kan ni rita ett kors i taket, för min filt av mormorsrutor är färdig!!! Haaa, vad sa ni nu då? Visst är det applåder och bravotjut jag hör?

I varje fall, så här blev det:
Den ska ännu pressas så kanterna blir lite jämnare. Den här filten ska delta i Novitas försök att göra världens största pläd av mormorsrutor. Alla plädar tråcklas ihop för att den 1.10 bredas ut på Domkyrkans trappa i Helsingfors. Om det regnar då görs det ett nytt försök den 8.10. Efter jippot skiljs plädarna åt och går till behövande som finns i Ensikotien liitto och olika skyddshem.
Min pläd består av 48 rutor och har måtten 90*120 cm. Den har också den stipulerade naturvita kanten runt, fastän jag hellre hade sett att den hade varit blå. Men kanske det skulle ha varit för häftigt då? Det här är en vuxenpläd. Man kunde också virka barnplädar, men man fastnar ju så lätt i rutvirkandet att det är svårt att hejda sig när man väl kommit igång.
En del restgarner har jag haft, men för att få snygga enhetliga rutor behövs nog fulla garnnystan och inte enbart rester. Ett av Novitagarnen som jag använt randar sig själv och då blir det trevliga effekter. Min mamma donerade tidigare i våras fyra nystan på 150 g åt mig och själv köpte jag två stycken150 grams nystan till.

Nu har varken far i huset eller hans svärmor längre skrattat åt rutorna. Nej tvärtom, nu är det faktiskt många som beundrat den här filten och gärna skulle vilja ha ett eget exemplar. Men se det går nog inte för sig. Det här hör också till mina ökända aldrig-mer-projekt. :) Nåja, i lördags stod jag faktiskt och funderade på att börja virka tabletter i mormorsrutor i lingarn, så vem vet....

Modell: Pläd/Filt av mormorsrutor , modell 1 i sticktidningen Novita sommaren 2011
Garn: 7-bröder och Hölkkä från Novita, Atena från Jakobsdals
Åtgång: 708 g 7-bröder, 46 g Hölkkä och 110 g Atena = 864 g
Virknål: nr 4 och 3½



Inga kommentarer: