torsdag, maj 10, 2012

Kuggommarknaden

I lördags var jag till folkhögskolan Axxell, Kuggom på deras årliga marknad. Här står hantverket högt i kurs och det fanns mycket intressant att se på.

En av skolans linjer är artesan, keramik. Kursdeltagarna på den har fått lära sig olika tekniker, bland annat japansk bränning, som är verkligt spännande.
Här två fat som såg alldeles likadana ut innan de brändes.

Den här fina hunden har Liisa Heiskanen gjort.

I ateljéhuset håller dekorationsmålarna till. De har dekorerat allt möjligt och målat många väggar i hela skolan, t o m i båthallens kafferum.

 Här håller Greta Westerholm på att dekorera en vägg.

Det här vackra hallskåpet skulle jag inte ha något emot att äga. Kunde ju förvara mina vackraste garner i det. Skåpet har målats av Lotta Stenback.

En kurs i snideri ingår i utbildningen artesan, trä. Så söta igelkottar, men ack så stickiga! :)

I textilhuset håller möbeltapetserarna till. Här stoppas det med sjögräs.

Och skickliga är dom. Synd att jag inte hade/har 80 euro lösa pengar så hade jag köpt en sådan där fotpall till min stickfåtölj.

Så glad över hantverksglädjen och skickligheten. Drabbas själv av lust att delta i någon kurs, men bort det från mig. Nästa läsår är det endast jobb, jobb, och åter jobb som gäller.
Och ja, ifall ni funderar, jag frågade och fick lov att fotografera.



1 kommentar:

Black Iris sa...

Men så mycket inspirerande bilder du visar. Det där målade skåpet skulle gärna få bo hos mig också..

Kram Maidi