fredag, maj 04, 2018

Nyanskaffning

– Vad är det där, frågade morfar i huset med något vasst i rösten, om min nyanskaffning idag på eftermiddagen när jag kom hem.
– Det är min och lilla M:s, sa jag snabbt i självförsvar.
– Men den är helt onödig. Jag hämtade ju redan en från Uusiokeskus.
– Men hjulen är ju sönder på den.

I varuhuset ringde jag min hulda moder:
– Hjälp vad ska jag göra? Den ena är så liten och den där jag vill ha har bara två hjul och...
Stackars mamma, hon försökte vara mera klartänkt än sin äldsta dotter.
– Du ska ta en, som är bra för dig och så stor du behöver, sade hon efter att jag rabblat upp både priser, litrar och mått.
– Men kan jag verkligen ta den där rosa?
– Förstås om du vill ha en sådan, lugnade min moder mej.


Och jo, det blev en helt ljuvlig rosa nyanskaffning idag. Och priset var överkomligt för det var - 40% på alla hjulförsedda väskor. Redan i måndag ska den här ut på vift med undertecknad i släptåg. Få se hur det ska sluta.

Morfar i huset tycker att jag är sällsynt barnslig. Men det gör inget, det bjuder jag på. Själv tycker jag däremot att han idag då jag kom hem borde ha frågat:

– Älskling hur var din dag? Hur gick det med den nya gruppen? Kom ni bra igång? Vill du ha någonting att dricka?
Men icke då att han gjorde det, så vad ska jag då säga att han är? En stabbig åldrande stut eller?

Nu har husfriden igen lagt sig över vårt hushåll och inga sura miner syns längre, kanske för att vi tillbringade fredagskvällen på var sitt håll. Morfar i huset matade katter i grannbyn och jag tillbringade kvällen i min hulda moders trevliga sällskap. Perfekt avslutning på veckan.

Inga kommentarer: