onsdag, maj 16, 2018

Må bra dag i en kåta

Idag har jag vistats utomhus hela dagen. Och nu just känner jag mej som en urvriden disktrasa. Totalt energilös, fastän jag väl borde vara utvilad och igång. För visst är det väl meningen att en Må bra dag, ska fylla på ens energitank och inte dränera den?

Jag har varit iväg med mina kolleger till en kåta, Sarvikota i Mäntsälä.

Inalles var vi cirka fyrtio personer från olika medborgarinstitut.

På morgonen välkomnades vi med kaffe, gifflar och pålägg.

Det var ganska rökigt inne i kåtan, trots rökutgången. Efter morgonmålet fick vi ta del av en föreläsning om hur vi kan ta hand om vårt eget och teamets välmående på arbetsplatsen. Vi fick många bra verktyg, som vi kan jobba vidare med.

Sedan var det dags för en workshop innan lunchen serverades: Grönsakssoppa eller laxsoppa med supergott hembakt bröd. Mums!

Och mera workshops innan det var eftermiddagskaffe och dags att steka pinnbullar. Det hoppade jag över för det skulle ha blivit för hett och för rökigt att stå där vid den öppna elden.

I en av workshoparna gällde det att lösa olika problem. Min grupp kom sist till den punkten och då var min hjärna redan så mosig av värmen att jag inte var till någon större nytta alls. 

Före det hann vi bekanta oss med ätbara örter och ta en liten promenad i den omkringliggande naturen. Man kan faktiskt äta nästan allting som växer. Men hon som höll i det här med örterna erkände att vissa saker tar lång tid att samla in. Faktiskt första gången jag hör någon av örtentusiasterna erkänna det. Och här några tips: Två rönnbär om dagen ger dig hela ditt c-vitaminbehov. Du kan torka bären. 
5 - 10% barkmjöl i bröddegen gör underverk. Att behandla barken och mala den är arbetsdrygt. 
Själv skall jag till allra först testa om morfar i huset äter maskrosblommorna i salladen. Min kollega tänker pröva på att steka blomknopparna. Undrar hur det smakar? 
Och vill ni ha sparris från naturen, så ska ni passa på att ta skaftet från rallarrosen medan den är så liten som en handhöjd. När den växer sig större blir den bitter i smaken. Stjälkarna virar ni sedan in i bacon och så steker ni er goda sparris. Av de lila blommorna, som kommer senare i sommar kan ni göra lila marmelad.

Ingen rök utan eld, hette den första workshopen, som jag deltog i.

Riktigt förr i världen fanns det ju inte tändstickor, så då fick man försöka få eld så här. Och elden är ju det som skiljer människorna från djuren. Lite kuriosa: Det har funnits hela fem tändsticksfabriker i Mäntsälä!

Vi fick också lära oss att göra sänken eller skallror av näver.

En sådan här svängde min kollega ihop på nolltid medan jag intresserat såg på!

På hemvägen kunde vi ju ha sjungit lite, men det blev nu inte så. Tack till kollegan för skjutsen!

Inga kommentarer: