lördag, juni 09, 2018

Ettårs kalas

Sen lördagskväll och jag har äntligen hunnit sätta mej ner. Jag har varit på språng hela dagen och hann knappt se den nästäldsta med fru, som anlände hit sent igår kväll och som körde hem på eftermiddagen idag direkt från kalaset i grannstaden.

Jag startade min dag i grannkommunen på Hembygdsdagen i Kycklings. Fint väder, härliga människor och ett och annat intressant vid de uppdukade borden.

Jag var förstås intresserad av stickdemonstrationen, för alltid kan man lära sig någonting nytt. I bakgrunden står hembygdsföreningens ordförande Gun-Britt Husberg.

Här en socka i mosstickning. Det som förevisades var patentstickning och briocheteknik. Intressant. Tröstande att höra att också dessa damer har många ofärdiga projekt.

Varje gång jag besöker Kycklings tänker jag att jag ska gå och kolla hur det ser ut i den där rökbastun. Men inte har jag varit där ännu. Den bastanta järngrytan innehåller en vacker blomsterplantering. Fin kontrast. Nu skulle det gälla att hitta någonting liknande här för vår gårdsplan, hmmm...

Vid ingången till Kycklings hälsades besökarna välkomna av två lamm från Kickans ladugård. Här är den fina Bandidos, finsk lantras med fin ull. Han är född före påsken, lugn och sällskaplig. Ljuvligt med får!

Från hembygdsdagen skyndade jag vidare till en mörklagd föreningslokal där 20-talet ivriga dataspelare höll till. Sedan fort hem, klä om och så iväg efter min hulda moder för en färd västerut till lilla M:s ett års kalas. 
 
Oj, så glad och solig hon var och så mycket paket hon fick!
Och härligt nog, alla våra barn samlade på ett ställe samtidigt. Det sker inte alltför ofta nuförtiden.
Vi bjöds på god smörgåskaka och härlig kolatårta, frukter, kex och karelska piroger med äggsmör. Mums och stort tack!

Vackert dekorerat med fjärilar...

 ... och fina blomsteruppsättningar. I morgon på den riktiga dagen fortsätter lilla M kalasa, men imorgon måste jag nog jobba lite och kanske baka också för dagens bakverk har jag inte gjort själv!

Nej, dagens bakverk köpte jag av en Liljendaldam på Kycklings hembygdsdag! Semlor (frallor) på jästbrödsdeg.


Inga kommentarer: