söndag, april 25, 2010

En garnomans bekännelser

Lovade ju Carola att på söndag sätta in bilder på garnen jag köpte. Jag var ju i tisdags in till Helsingfors och det blev ju lite handlat. :)
Från Priima köpte jag det här:
400 g (4 härvor) lila Azapa från Araucania. Underbart mjukt garn med både alpacka, merino och silke. Vet faktiskt inte vad jag skall göra av det annat än känna på det och sucka längtansfullt.
200 g (4 nystan) ljusorange Linova från GGH. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det heller. :)
Jag köpte också stickor, som man kan väva med. Ett projekt som får vänta till hösten.
Förutom garn köpte jag två Debbie Blisstidningar. Jag gillar hennes design, men har inte stickat en enda modell ännu.

Från Menita Outlet köpte jag det här:
200 g (4 nystan) rosa Bambu, från Novita. Vet exakt vad jag skall göra av det. 
150 g (3 nystan) svart Maija, från Gjestal,
150 g (3 nystan) grå Maija från Gjestal. Maijanystanen är tänkta till ett projekt där jag redan har röda nystan från tidigare. Men kanske jag använder något helt annat garn sen ändå. Då får de här gråa och svarta nystanen bli till sockor i stället (tror jag).
150 g ( 3 nystan) rosa Rose mohair från Novita. Skall väl blir nån sorts sjal. Ångrar att jag inte tog ett nystan till för säkerhets skull.
600 g (6 nystan) rosa Hubro från Dale. Måste erkänna att jag fastnade för ugglan på etiketten. Men har rätt klart för mig att det skall bli något att svepa in sig i när vintern kommer.
600 g (12 nystan) turkos Punto Shine från Schachenmayr nomotta. Attans, skulle ha behövt 100 g till för att kunna sticka den tröjmodell jag hade tänkt. Vad göra nu? Hmmmm...
50 g (2 nystan) vit Spix från Novita. Det fick man på handeln. Kan löpa med som effekt i någon sjalstickning.
100 g  (1 härva) grå mohair, Menitas egen, utan banderoll. Kostade endast 1,- €. Borde kanske ha tagit flera och stickat en filt? Men man kan väl inte lagra hur mycket garn som helst heller?
Jag köpte också tre par långa plaststickor i läckra sommarfärger. De kostade också 1,- €/par.

Från Lankamaailma Nordia köpte jag:
200 g (2 nystan) Mellanraggi från Järbo. Det blir väl nog sockor?
300 g (6 nystan) Topp't Tå från Gjestal. 100% maskintvättbar ull. Kan alltid vara bra att ha eller hur? :)
300 g (6 nystan) Bomull från Marks & Kattens. Också de är bra-att-ha-nystan.
Och viktigast av allt, tre kablar till mina Knit Pro-stickor: 80 cm, 100 cm och 120 cm.

Om jag har räknat rätt blir det här 3 400 g. Uj, uj, vem har ökat på mitt garnlager igen?


5 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Härligt ord "garnoman" och vilka underbarafärger på garnen du köpt.
Jag har just avslutat ett par sockar och är utan garn nu. Jag har nästan "stickabstinens" och lärnog ge mig ut och handla i nästa vecka.
Ha en skön måndag!
kram
/ulla

Inge sa...

Tack! Måndagen har vaknat med sol och arbetsdagen hoppas jag håller sig inom "normala" tider.
Utan garn skulle jag inte klara mig. Tänk om inspirationen slår till i vargtimmen och alla garnaffärer är stängda? :)
Hoppas att du hittar spännande och vackra garn, som inspirerar. Själv har jag bestämt att sommarstickningen i år skall innehålla lin. Få se vad det blir...

Anette sa...

Vilka härliga garner du köpt! Visst kan man köpa hur mycket garn som helst. Det har jag redan gjort, och nu vill min kompis att vi ska beställa mer!

Inge sa...

Tack! Det var precis vad jag behövde höra. Klart man ska ha garn hemma ju. Tänk om inspirationen flyger sin kos innan man hunnit iväg till garnaffären. :)

Carola sa...

Ååååh, mums, mums, mums, vilka härliga garner. Du fick verkligen valuta för slantarna. Man kanske skulle börja stoppa undan lite då och då för att få sig en rejäl shopping spree emellanåt :)