fredag, oktober 06, 2023

Åka iväg eller inte?

Ibland är det lite småknepigt med bisin min, för jag får inga raka besked. Så var det i morse. Jag visste inte om vi skulle åka iväg till västra grannstaden eller inte. Visserligen mumlade han något om bildelarna igår, men det gick inte att få fram något beslut. Vet ni vad jag gjorde i morse? Joo, jag tog det ytterst lugnt och började inte på ett enda litet projekt. Plockade endast undan lite och satt sedan och grubblade över Allers A-korsord. Det gällde ju för mej att vara färdig i fall vi skulle åka iväg! Det är lite knepigt när det blir så där, men jag är ju van.

I onsdags då jag besökte stickcaféet var stickväninnan B så snäll att hon skjutsade hem mej. Och det snällaste var nog att hon kurvade via matbutiken så att jag kunde kila in och köpa bröd.
– Och så ska du köpa Allers, sa hon.

Och lydig som jag är köpte jag förstås senaste numret av Allers.

Helt utan lov köpte jag också Hemmets Veckotidning nr 41. Den här gången fastnade jag för rubriken Tid för taco och det fast jag minsann inte är en hushållsmänniska! Först när jag kom hem såg jag att det högst uppe stod Sticka för kropp & knopp.

Inne i tidningen fanns mönster till en trevlig tröja och så den här tubhalsduken. Snabbt & enkelt skulle minsann vara någonting för mej.

Vem vill inte vara varm om öronen? Så det kanske ändå får bli det här projektet? Jag har till och med naturvitt merinogarn i lager, så...
Finfina mönster alltså, likaså i Allers, som bland annat hade mönster på en virkad halsduk.

Men när ska jag hinna sticka? Mitt på dagen åkte vi iväg västerut och förstås till Motonet, vart annars? I min kundvagn laddade jag upp med kattmat i både stora och små förpackningar. Jag hittade också en förpackning med skosnören, som är något jag verkligen behöver.
Från Motonet iväg till Puuilo, som bjöd på grillad korv. Köpte bullar, bröd och karelska piroger från "Nokiamannen".
Iväg till dottern på eftermiddagskaffe och hem via bybutiken. Man ska ju hålla pengarna i egen region! Det där kan vara minst sagt knepigt, för handlar du i Lidl går pengarna till ett kommanditbolag i Tyskland, som ingen har insyn i.

Vi hade tänkt besöka Askos möbelaffär när vi ändå var i Kungsporten. Men vi hittade den inte! Dottern googlade och nej, det finns ingen Asko i Borgå längre. Den är stängd. 
– Men ni kan ju beställa från nätet, sa dottern hjälpsamt.
Men se nej, det kan vi inte, för det räcker inte att enbart ha de rätta måtten för en soffa, vi måste få provsitta den också. Jag vet inte om vi kan anses som stofiler på grund av det. Jag skulle nog hellre kalla det för sunt bondförnuft. Ingen vill väl ha en obekväm soffa om det går att undvika?

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov till halvnio. 

  • Besöket hos dottern, trevligt att träffas så där apropå.

  • Finns det något härligare än när den yngre dotterdottern kommer rusande, ropar Mommo och kramar om en hårt?

  • Den härligheten är i samma klass, som när Lillan idag sent på eftermiddagen kom emot mej med uppsträckta armar och skulle upp i famnen.
    Älskade barnbarn! 💓

  • Jag har alltså tillbringat sen eftermiddag – tidig kväll i grannbyn hos Lillan. Så glad att hennes pappa ringde på hemvägen från dagis och frågade om jag hade lust att komma och leka en stund.
Önskar er en skön lördag!




Inga kommentarer: