onsdag, mars 16, 2011

Tappat gnistan

Åh, kära nån, jag har tappat gnistan, stickgnistan alltså. Kommer inte igång och har inte lust, blänger på stickkorgen och tycker att nystandet av tre härvor med 50 g/härva är för jobbigt. Hur ska det här sluta? I måndags började jag visserligen på en patentstickad halsduk bara för att kolla om jag ännu klarade av tekniken, som jag använt senast i början av 1980-talet. Och visst klarade jag ju av tekniken. Inget fel på den. Men plötsligt tyckte jag att det var trist att sticka och efter 7 cm rev jag upp alltihopa och slängde nystandet i botten av stickkorgen.

I går orkade jag med hela två varv på den svarta tröjan. Att det blev så lite och att det är olustigt att sticka på den beror nog på att jag har hela fem olika nystan att hålla reda på. Har ju kommit till figurstickandet nu, men...
Känns så meningslöst liksom. Tror inte att den kommer att bli bra och tror inte att nån vill ha den. Hjäälp! Känner mig som en urusel stickerska. Kanske jag skall övergå till virkning istället?

7 kommentarer:

mary-ann sa...

kör på virkningen ett tag om det är det som känns rätt...man skal inte tvinga fram nåt bara för att!

tilda sa...

Jag tror att din brist på gnista hänger ihop med att det är så TRÅKIGT att sticka det sista på ett plagg! Klart att svarta jumpern blir bra!!!! Kämpa på! Jag kände lika med mitt circustält, men igår fick jag ärmarna färdiga och fastsydda. Idag skall jag försöka mig på halslinningen.

Inge sa...

Tack ska ni ha. Det är nog som Tilda säger, det där sista på stickningen tar liksom musten ur en. Ska bita ihop och kämpa, för riva upp vill jag ju ändå inte.
Och Mary-Ann i lördag ska jag iväg och virka mormorsrutor.

tankar från mitt fönster sa...

Jag funderar också på att testa virkning efter mina sockar. Det är nog skonsammare mot rygg och händer och lätt att ta med sig nu då jag ska vara mer ute då våren kommer!!!
kram

Inge sa...

Jo virkning är skonsammare och enklare att riva! :) Det sistnämnda gör att jag gillar att experimentera och har mera fantasi när jag virkar.

Tina sa...

Känner så igen mej i det som du skriver ;o)) Man tappar gnistan emellanåt!! När det händer så börjar jag med något annat, virkar t ex... och du har rätt virkning är lättare att repa upp....

Inge sa...

Skönt att höra att andra varit inne i samma skede och överlevt. Och jo, det får nog bli virkning ett tag nu...