måndag, augusti 06, 2012

Lite KYH-statistik

Ack, ack, på handarbetsfronten är det nu just tröööögt. Vill inte, är stressad av alla UFO:n som blev kvar efter sommarens KYH-projekt. Till råga på allt har jag smått börjat jobba idag. Och så fort jag sätter mig framför datorn står far i huset bakom min stol och har en massa datajobb, som han vill ha utförda på stört. Suck!

På handarbetsfronten vet jag alltså inte riktigt vad jag skall ta itu med. Jobba vidare på ofärdiga projekt, dvs alla UFO:n, eller påbörja nåt nytt. Hur skulle det till exempel vara att sticka sockor? Hmmm, få se. Nästa vecka är det i alla fall stickcafé. Jihaaa! Hoppas jag får inspiration därifrån...

Är lite förtjust i statistik sä här kommer nu ett kort sammandrag över årets KYH:
Garnåtgång inalles:    996 g
varav:
Bomullsgarn: 62
Guld 26
Poppana: 178
Mohair 100
Ylle 262
Ullmattgarn 368

Alster inalles   16  st
Virkningar 13
Virkade dukar 10
Grytlappar 2
Servettringar 6
Ljusmanschett 1
Stickningar: 3
Grytlappar 2
Sjal 1
Tubhalsduk 1

UFO:                   7 st

Grytlapparna och servettringarna räknar jag som ett alster trots att de var flera stycken.
Endast ett av projekten tovades.

Har använt hela 514 gram restgarner och är evigt tacksam för att vänliga människor för garnet till loppisar istället för att slänga bort resterna. Alla bomullsgarnsrester som jag virkade små dukar av, är från loppiset på Bygdegårdens ungdomsföreningslokal. Brukar ordnas två gånger per år. Yllegarnsresterna är från loppiset i stan och skulle jag ha hunnit med den virkade väskan så skulle jag ha använt mig av mera garnfynd från loppisar. Enda egna resten är ullmattgarnet.

I år blev det hela 7 st UFO:n från den här omgången. Suck! Ändå en förbättring mot förra årets 12 UFO:n. Av dem har jag endast stickat en färdig och det gjorde jag i mars i år. Nu har jag alltså från KYH-projekten 19 ofärdiga och räknar man ännu in det ena som blev ostickat år 2010 så kommer vi upp till 20 stycken. Ja, då börjar ni förstå att det inte känns så kul med handarbete längre! :)
Nu ligger det garnpåsar med något påbörjat lite här och lite där alltmedan jag fundera på om jag borde börja sticka sockor eller om jag ska virka en liten blomma. Hmmm... Den sistnämnda borde i alla fall bli fort färdig så...

Äh, bäst att bara gå ut i den prunkande trädgården och njuta av blomsterprakten.







2 kommentarer:

Verro sa...

Ifall du inte kan besluta dej för vad ditt nästa handarbete ska bli (virkning eller stickning...??) så ta en titt i nyaste numret (nr 3, specialnummer, Virkkaustöitä kotiin) av handarbetstidningen Lea. Där finns mycket som föll mig i smaken och jag fick lust att göra nästan allt... :)Vi ses på stickcaféet!

Inge sa...

Två själar om samma tanke! :)
Jag köpte faktiskt den där tidningen igår morse då jag var i mataffären för att fylla på förråden. Och där finns ju massor, som det kliar i fingren att ta itu med. Men, men ska hålla mig till det som är på hälft nu först.
Jaa, vi ses i tisdag! Ska bli kul.