fredag, januari 29, 2016

På tok

Strategin för eftermiddagen idag var alldeles glasklar. Efter hemkomsten från jobbet i grannstaden skulle jag enbart kolla min e-post och skriva ett blogginlägg här. Inte alls sitta framför datorn. Det gick på tok, för nu har det redan hunnit bli fredagskväll och far i huset ser På spåret i TV och jag sitter fortfarande här framför datorn. Riktigt hela eftermiddagen har jag inte suttit här, men nästan. Och vet ni vad det var som drabbade mej? Jo flow! Och visst är det skönt när den slår till ibland, men... 
Ja, alltså jag hade ju planerat att sitta och sticka hela eftermiddagen så att jag äntligen, äntligen skulle ha fått ett sockprojekt färdigt. Det finns nämligen två par sockor till, som borde stickas. Och när tror ni jag skall hinna med det när jag fastnar framför datorn?
Men inget ont som inte har något gott med sig. Jag har åtminstone 9 sidor med material till olika datakurser färdigt. Inte illa, eller hur?

I söndags var jag tillsammans med min hulda mor och äldsta sonen. Det gick också på tok! Vi började i mataffären, gick sen på ett födelsedagskalas i Servicehuset Esplanad där vi sammanstrålade med mina brorsdöttrar och den enas fästman. Det var trevligt att träffas och tiden gick fort. Från kalasbordet tog vi oss till en pizzeria i stan. Mamma fick en superstor lövbiff, som tyvärr var senig och seg som en skosula. Det gick på tok!

Efter maten körde jag iväg till Tokmanni och nu gick det på tok, ja nästan överstyr.

Det började lite oskyldigt med 3 nystan Nallegarn = 300 gram. Men det finns ett färdigt projekt för de här nystanen, nämligen hjärtsockor. Beklagar att beskrivningen är på finska, men kanske ni kan snappa upp idéer till egna projekt?

Sedan fortsatte det med de här två nystanen, 7 bröder = 300 gram. Det finns ett hysch-pysch projekt för det övre nystanet och det andra kan ju alltid vara bra att ha, inte sant?

Och nu gick det ordentligt på tok! Hela 4 nystan med mjukt babygarn = 200 gram. Och jag har ingen aning om vad jag skall göra med de här. Nog för att det finns efterfrågan på små plagg. Och nej, sakta i backarna vi talar inte om kommande barnbarn nu utan en ny kusin till våra barn, en kusin till i grannlandet.

Och nu har jag minsann bläddrat, som aldrig förr bland babymönster, väl medveten om att den väntade babyns farmor också är en hejare på handarbete. Tyvärr har min hulda mor inte riktigt tagit mitt dilemma angående modell, storlek mm riktigt på allvar.

- Gör nu som du vill, är hennes svar.
Och jag fortsätter mitt febrila bläddrande. Och jag fortsätter med mitt grubblande, ska tröjan vara för åldern 0 - 3 månader? Eller ska den vara för 3 - 6 månader? Kan man sticka "på växten"? Eller vänta nu, ska det alls vara en babytröja? Ska babyn ha sockor mitt i sommaren? Eller ska jag kanske helt och hållet strunta i att sticka? Kanske jag borde virka ett sånt där band med roliga djur till barnvagnen? Men vänta nu, om jag lägger fyllning i de virkade djuren då går bandet väl inte att tvätta, eller hur? Och borde jag kanske sätta in nånting som skramlar, en bjällra eller nånting liknande? Men har det alls ljud inlindat i fyllningen? Och finns det något standardmått för sådana här band?

Och så är jag tillbaka i ruta ett och börjar bläddra igen. Visst borde ju ens mor svara på såna här knepiga frågor, inte sant? I synnerhet som jag inte har möjlighet att på grund av jobbet besöka stickcaféet på eviga tider.
Suck! Tror att det hela kommer att sluta med att jag helt enkelt får kvista in i någon affär med barnkläder och strunta i det där egenhändigt handgjorda...


Ajjo, det gick ju på tok också i mataffären:
Hittade först den här virktidningen med en hjärtlig gåvoförpackning.

Och se på sjutton, så fanns det också en ny sticktidning med en stickbok att skriva in sina projekt i, som gåva.

HUPS! Stort tack till mamma som gav allt det här åt mej. Jag är privilegierad, inte sant?
Och nu, nu är det äntligen dags för sockstickning. Reseräkningen som ska lämnas in under veckoslutet får snällt lov att vänta till imorgon liksom all obesvarad e-post.



Inga kommentarer: