lördag, februari 02, 2013

Ett litet misstag

OOOPS! Det är ju bokköpsstopp här i huset, men...
Ja, alltså igår råkade den här underbara grytlappsboken ramla ner i vår postlåda. Jag hade "glömt" att avbeställa den från bokklubben. Och nu kan jag absolut inte återsända den. Hur skulle det se ut? :)

Den är helt ljuuuvlig. Hantverksföreningen Taito Uusimaa har samlat in mönster på grytlappar och gav i höstas ut boken.
Så många fina mönster att jag blir alldeles yr i huvudet. Skulle vilja testa på allihopa på en gång. Jag är faktiskt lite svag för virkade grytlappar. Det hänger ihop med att min mormor i tiderna lärde mig virka just grytlappar. Hon hade sånt tålamod med mig och såg alltid till att resultatet blev snyggt. Hon lärde mig virka picot, stolpar av olika slag och när jag var nio år virkade jag en solgul topp, som jag faktiskt har kvar i min garderob än idag.
Hon lärde mig också att virka dukar och läsa diagram, att virka tredimensionellt och hon sockerstärkte mina skålar och fäste alla garnändar. Hennes guldfärgade virknål nr 4 är en dyrgrip i min ägo och handarbetsintresset ett av de finaste arv jag fått.
Om ni vill se flera enskilda bilder från boken rekommenderar jag Virveriikkas blogg. Den är på finska, men det finns ju googles översättning och då får man sig ett gott skratt på köpet! Skämt åsido, bilderna säger allt.
Själv är jag glad att jag klarar mig behjälpligt på tre språk; svenska, finska och engelska. Har ni tänkt på hur många handarbetstidningar det skulle bli om jag ännu klarade av tyskan? Franskan?


Apropå tidningar, var i morse iväg till mataffären, som är granne till sonens affär, efter lite mjölk. Ja, alltså det var mjölk jag skulle ha och lite bröd för det blir nog inget bak här i morgon. Jag har smittats av Tildas åkomma, startitis. Så nu när jag borde bli av med en hel del projekt tänker jag istället enbart på att starta nya och struntar totalt i hushållet.
Så här såg en del av innehållet i matkassen ut, verkar inte vara mjölk för att nu inte tala om bröd,
men ordet stickextra kräver ju nog en åtgärd av mig, liksom ett köpbeslut, inte sant? Nu har jag köpt Allers' lösnummer så länge att jag riktigt börjar fundera på om jag borde prenumerera på den? Men det är ju nog inte stickextra i varje nummer så...

Trots gårdagens lilla snedsteg i min avhållsamma månad, nej, men hej vänta nu, det var ju faktiskt redan februari igår. Jihuuuu! Jag har klarat av att inte köpa en endaste bok under hela januari månad. Det ni!
Luktar det där skryt? Nä, inte ännu, men nu: Har INTE köpt ett endaste nystan garn på två månader. Visst hör jag pukor och trumpeter nu?





Inga kommentarer: