torsdag, april 18, 2013

Ester-korg

Hemskt, det är hemskt. Och nu talar jag inte om dagens regnväder. Nej, det stör mig föga. Tvärtom, det passar riktigt bra med tanke på dagens program, som höll mig inne fastklistrad vid datorn.
Därtill är det ju superduperbra med regn just nu för då smälter det sista av snön och det blir inga frostnätter så mina blommor fryser.

Det hemska är att jag fastnat i korgvirkning. Virkade gjorde jag förra veckoslutet. Virkar så att virknålen glöder röd istället för den blå ursprungsfärgen. Och jag har förskräckligt nog fastnat. Inte i själva mönstret, men skulle inte alls vilja göra nånting annat än virka korgar och hushållet ser ut därefter. Men vad kan jag göra? Det är så hemskt roligt att virka korgar.

Det senaste alstret, Ester-korgen blev färdig förra fredagen.
Modell: Virkad Ester-korg, mönster från Kauhavan Kangasaitta, finns också i Modatidningen nr 6/2011
Garn: Matt-trikå
Åtgång: 960 gram
Virknål: Nr 10
Strategiska mått: 31*22 cm

Skuld till sparbössan:19 ny á 50 g = 47,50 € + 2,- för färdigt alster = 49,50, som avrundas till 50 €.

I lördags gav jag bort korgen till min svägerska, som hade födelsedag. Far i huset tyckte korgen behövde piffas upp, så han trädde ett band i spetshålen. Han är minsann en händig man! :)
I korgen lade vi två Pollypåsar och en blommig ficklampa.

Hon blev glatt överraskad och frågade flera gånger om jag faktiskt virkat den själv.

2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Har sagt det förr - fantastiskt med folk som kan o har tålamod att handarbeta.

Inge sa...

Tack. Handarbete är så rofyllt.