måndag, april 01, 2013

Gul påskkorg

Idag lyckades jag virka färdigt den gula påskkorgen, som jag började på igår. Det är minsann bra att ha matt-trikå hemma. Far i huset börjar bli lite orolig. Han undrar om det alls blir trikå kvar att väva med.
Men lugn, bara lugn, det här materialet har jag inhandlat alldeles själv, redan år 2011, från det stora loppiset i stan. På tiden att jag gjorde nånting av det.

Modell: Virkad korg i fasta maskor, påhittat från mitt egna huvud
Garn: Matt-trikå och bomullsgarnsrest
Åtgång: Trikån 782 g och bomullsgarnsresten 9 g
Virknål: Nr 10 för trikån och nr 3½ för bomullsblomman
Strategiska mått: 32 * 16 cm


Blomman i närbild. Lärde mig det där med magisk ring på nytt. Tack och lov för youtube när man kör fast eller tappar bort sig. Blommönstret hittade jag på nätet i en blogg. Blev tvungen att lämna bort det sista varvet med blomblad för garnresten tog ohjälpligt slut.

Skuld till sparbössan: 791 g blir ungefär 16 nystan på 50 g (15,82 för att vara exakt, men jag avrundar uppåt) 16 nystan * 2,50 €/ny = 40 euro + 2 € för färdig korg och +2 euro för färdig blomma = 44 € om jag har räknat rätt!

Och nu, nu har jag lust att lägga upp ett stoooort arbete, tänkte mig en stickad tröja utan knappar, men med bälte. Ska bara kolla om jag hittar nåt garn som jag gillar att sticka i och sedan lägga upp för en provlapp och så...
Eller borde jag göra färdigt några UFO:n istället? Men...






8 kommentarer:

Mikaela sa...

Men åh så söt korg!! Jag har massor med trikåtrasor uppe på vinden, har länge redan funderat på att virka mattor eller korgar utav det. Blomman är fin, det lilla extra :)

En sista push för lägret inkommande helg, det finns ännu platser kvar ;) :D Tänk, du skulle få massa garn, gratis! Goodiebagen, som alla helgdeltagare får, är underbar :)

Inge sa...

Tack!
Åååh, fresta inte en lättledd med spännande läger och garn!
Jag önskar verkligen att jag skulle ha möjlighet och tid att delta, men...
Fredagen den 5.4 är jag på jobb till ca 14.30. Har ett möte med 10 inblandade personer, så det går tyvärr inte att flytta på.
Resan norrut tar 5 - 6 timmar och då är jag framme sent, alltför sent på kvällen. Och antagligen så trött att jag bara stupar i säng. Suck!
MEN jag räknar med att det blir fler läger och då...

Mikaela sa...

Nu under helgen så spikas datumet för höstens läger, blir antingen i september eller början av oktober! Så visst, det kommer fler chanser ;)

Inge sa...

Så bra! Meddela mig preliminärt datum så fort som möjligt, för vi håller nu just på att spika nästa läsårs kursprogram. Själv tycker jag att september skulle vara en bra månad, dock inte veckoslutet 27-29.9. Ska försöka hålla fredagarna lediga från eftermiddagsprogram, men finns inga garantier för att det lyckas.

Och jag tycker verkligen du ska använda dina trikåtrasor. Onödigt att de ligger sysslolösa på vinden!

Unknown sa...

Hur fick du korgen att stå så där bra? Jag virkade en korg av trikågarn som jag skulle ha som bädd åt katten, men kanterna bara föll ner och det blev som en matta till slut. Även om jag minskade på vidden upptill så sjönk den bara ihop. Har du något tips om hur jag skulle få sidorna att hållas uppe?

Inge sa...

När jag har virkat bottnen färdigt brukar jag för att få kanterna att stå upp, virkar jag ett varv där jag enbart tar ner i bakre maskbågen. Sedan brukar det hålla om man har ett bra trikågarn vill säga. Mjuka trikågarner blir lite "slappare".
Lycka till!

Unknown sa...

Jag ska ge det ett försök. Tack för svar!
Har ett ganska så mjukt trikågarn, men vi får se hur det går. Ha en fin sommar!

Inge sa...

Hoppas att det fungerar.
En riktigt skön sommar till dig med,
hälsar
Inge