måndag, april 29, 2013

Marketta spetskorg

Och så har ännu en vecka gått. Och jag har knappt hunnit med. Och hela tiden tänker jag: "Att nästa vecka, då ska jag minsann...". Ja, alltså då ska jag minsann få undan allting och världen färdig. Men så går veckan och jag inser att jag som vanligt inte hunnit med någonting alls. Vilket väl är en sanning med modifikation för jag har ju jobbat, hälsat på mamma, skött tvätt, disk, lagat mat och bakat. Men allt det där är ju inte att sticka eller virka eller blogga!
En sak fick jag dock gjort i fredags, jag löste krysset i HBL. Och jag skickade in det samt förra fredagens kryss. Nu får ni hålla tummar och tår så jag vinner 20 euro. Det går direkt till min sparbössa ifall jag skulle behöva mera garn! :) Ja, man kan ju alltid drömma.


Min stickväninna är fantastisk. I lördags skickade hon sms till mig med tips om att tidningen Kreativ stickning nr 2 finns i mataffärens tidningshylla. Och att där är mönster som jag säkert skulle gilla. Och när hon nu skrev om mönster så efterlyste jag allt meddetsamma ett mönster på virkad korg med Novitas Hankogarn. Efter nån sekund fick jag svar och tips om i vilken Novitatidning och på vilken sida det gick att hitta det efterfrågade mönstret. Ser ni, sånt klarar inte ens Google av.


Förra torsdagen lyckades jag i alla fall fästa sista tåten i min virkade Marketta spetskorg. Den blev tyvärr lite lealös, för det matt-trastrikå jag använder är inte av samma grovlek som det i beskrivningen. Men... ja tills vidare vägrar jag att riva upp (eller heter det repa? nääe det är ju vinbären som repas). Och far i huset är förtjust:
- Det ser ju ut som en skål.
Lite oroar han sig dock för att de stora nystanen med matt-trasor ska ta slut. Och så kommer det ju nog att gå om jag fortsätter i samma takt som hittills.

Modell: Virkad Marketta spetskorg, mönster från Kauhavan Kangas-Aitta, finns också i Kauneimmat Käsityöt 3/2012
Garn: Matt-trikå
Åtgång: 946 g
Virknål: Nr 10
Strategiska mått: 20*26 cm

Skuld till sparbössan: 19 ny á 50 g = 47,50 € + 2,- för färdigt alster = 49,50, som avrundas till 50 €.


Och som ni ser är jag verkligen på hugget med trasor och virkning. Här av bomull:

Och det här nystanet är så vackert. Till och med far i huset blev stormförtjust. Men besvikelsen är stor hos oss båda. Det finns bara det här lilla nystanet och vad kan jag nu göra av det då?



Inga kommentarer: