torsdag, maj 14, 2015

Liten dambolero

Brrr! Igår kväll, liksom ikväll, var det så kallt att jag var tvungen att ta på mej yllesockor. Vilken tur att min snälla mamma har stickat ett par varma sköna sockor åt mej. Hur skulle jag klara mej utan henne?

Igår hade jag glädjen att få sitta i samma teatersalong som en busslast umeåbor. Vi såg på dundersuccén Mamma Mia på Svenska Teatern i Helsingfors med just superduktiga Mia Hafrén i huvudrollen som Donna. Ååååh, idag har jag bara hört Abba sånger i huvudet. Dock har jag nogsamt aktat mej för att sjunga dem högt. Karlarna här i huset är inte det minsta musikaliska! Åtminstone inte när det gäller Abba. Hmmm, tror faktiskt inte att jag nånsin har hört far i huset spela en enda Abbalåt på gitarr.
Har ni inte sett den här musikalen i Helsingfors så rekommenderar jag den varmt. Verkligt proffsiga och skickliga skådisar. Om man går på dagsföreställningen hinner man med båt över från Sverige och tillbaka igen utan hotellövernattning. Alltså skynda er att beställa biljetter både till båten och föreställningen!

I morse vaknade jag redan halv fem och det för att jag borde välja vad jag skall göra i lördag. Å ena sidan skulle jag vilja åka till västra grannstaden tillsammans med stickväninnan å andra sidan hann vi redan bestämma med familjen om en tur till östra grannstaden. Ååååh, hur ska jag kunna välja? Ska jag välja med förnuftet? Eller med hjärtat? Hjääälp! Jag vill ju faktiskt vara på båda ställena, i Borgå är det galet-billigt-garndagen och i Kotka är det främst umgänge med familjen + lite butiker.
Jag ska ju inte ha mera garn... nej, det ska jag ju inte... men en heldag med stickväninnan är trevligt och det finns nya chokladtillverkare i Borgå... fast det är ju förstås inte hälsosamt och... du milde, jag får ligga och vrida mej i sängen ytterligare en natt... suck.
Jag kanske skall lyssna till förnuftets röst den här gången? Eller låta min kloka mor avgöra dilemmat?


Men hej, nu har jag nästan glömt bort det viktiga: Jag fäste de sista trådarna i ytterligare ett UFO-projekt i morse. Jihaaa! Här går det undan, nästan! :)

Modell: En liten dambolero, modell 15 från tidningen Moda nr 4/2009
Garn: Primavera från teetee
Åtgång: 346 g
Stickor: 3,75, 4 och 6

Garnet är helt ljuvligt, så mjukt och skönt, 75% merinoull och 25% silke. Den här ljusa aprikosfärgen finns inte längre kvar i sortimentet.
Det här var alltså KYH nr 14 från år 2011. Tänk, äntligen färdig!
Så superskönt att vara färdig med ytterligare ett UFO-projekt. Nu får jag ju visst fortsätta med något nytt, inte sant? 




Inga kommentarer: