tisdag, augusti 23, 2016

Lyxig tillvaro

Nu har dagarna igen rusat iväg med sådan fart att jag knappt hinner med. Veckoslutet var innehållsrikt och rena rama lyxen.

Det började i fredags då jag på eftermiddagen var ensam hemma. Plötsligt stod unga husbonden i köket och stekte broiler/höna/kyckling. Och vips hade han dukat bordet och fixat en ceasersallad, som var supergod med selleri och allt. Där satt vi och njöt av god mat och varandras sällskap.

Senare när äldsta sonen kom hade han med sig ett fynd från återvinningscentralen:
Boken Eldvittnet, skriven av Lars Kepler. En bok jag länge, länge velat läsa, men liksom inte kommit mej för att låna. Senast jag läste Kepler var år 2013, så det var ju verkligen på tiden. Och jo, det är en riktig bladvändare, så jag blev färdig med den redan i natt.

På fredagskvällen anlände unga husbonden tillsammans med sin sambo för att bada bastu. Dottern med sambo kom också på besök. Så det blev helt överraskande en trevlig kväll med skön samvaro.

Unga husbonden försåg oss snällt med en fredagsflaska:
Honungsöl från Stallhagens bryggeri på Åland. Så lent och gott. Och perfekt avslutning på fredagen.

På lördagen var jag tidigt uppe och igång. Körde iväg till Liljendal för där samlades en massa
trevliga motorcykelkillar. De skulle iväg på Lovisarundan 2016.

Och förstås fanns det supersnygga motorcyklar där, här en Gold Wing. Sådana skönheter har jag ju sett redan tidigare i sommar.

Från Liljendal susade jag vidare till grannkommunen och hamnade i Hindersby. Där visades en imponerande utställning på 1 102 stycken strykjärn.
Alltså tänk vad allt man kan samla på! Strykjärn! Men det var inte allt. Här fanns lite annat gammalt också.
Visst blir man lite nostalgisk av den här interiören?

Här samsas tvättbrädan med tvättmaskinen.

Utanför lutade mot väggen stod ett par skidor från förr,

lite verktyg

och gamla mjölkkannor.

På hemvägen funderade jag på om det skulle vara dags för mej att ordna en garnutställning...
När jag berättade det här hemma blev far i huset eld och lågor:
- Så får alla ta minst ett nystan med sig hem när de kommer på besök!
- Glöm det, morrade jag.

På eftermiddagen dök unga husbonden upp. Han hade med sig två ugnsvarma jästbröd.
Och de var så goda att det ena brödet försvann i ett nafs.

Unga husbonden lagade middag, porterstek med himmelskt god sås, klyftpotatis, stekta kantareller, kokta bönor och grönsallad. Så vi njöt och så gott det var. Det försvann så fort i våra magar att jag inte hann fota ens. Beklagar! Om ni aldrig har gjort porterstek, så ta och pröva på det. Det är verkligen gott.
Vi åt alltså söndagsmiddagen redan på lördag och hade min mamma med till bordet.

Söndag morgon var jag igen tidigt igång. Unga husbonden dök upp före klockan 10 med varma scones och två nybakade jästbröd. Och jo, dom tog slut igår. Det är det som är det värsta med hembakat nygräddat bröd, det tar slut så fort!

Jag körde iväg till Pernå och far i huset körde iväg norrut tillsammans med unga husbonden.
Jag var på höstmarknaden och där var massor av människor, både försäljare och presumtiva köpare. Själv skulle jag som vanligt inte ha nånting, men jag köpte ändå en blåbärsbulle (Slut), två påsar med Wilhelmina småbröd (slut) och en burk med inlagda gurkor av en liljendaldam. Man ska ju understöda närmat, inte sant?

Ett estniskt danslag, Loksa Tantsijad uppträdde.
Kolla så fina folkdräkter de har. Se på pojkarnas mönsterstickade västar. Det ni! De stackarna måste ju ha haft jättevarmt för solen gassade och det var över 20 grader.

Och så gjorde jag en medborgerlig gärning och understödde Pernå pensionärsförening genom att köpa två lotter för 2 €.

Och se på sjutton, jag vann en korg! Inte illa alls,

för här trivs min pågående sockstickning riktigt bra!

Igår blev det lite hetsigt för det var två möten tätt på varandra på förmiddagen och så ännu ett kvällsmöte på jobbet. 

Idag har jag igen varit iväg på seminarium, den här gången i grannstaden. Nu ska våra kurser bli produkter. Hmmm... Måste nog gnugga mina små grå och fundera ut en strategi. Huvudsaken att inte vi lärare plötsligt också blir produkter.
Vi bjöds på lunch på Iris. Det var jättegod sammetslen tomatsoppa och förstås bröd och grönsallad. Och till efterrätt, åh, så god jordgubbskräm med hela riktiga jordgubbar i och vaniljvisp på.
Till eftermiddagskaffet fick vi kyssar
Rena rama lyxtillvaron som jag lever i här, inte sant?

Inga kommentarer: