måndag, november 11, 2019

Så länge det sjunger...

Veckoslutet har ilat förbi, likaså veckans första arbetsdag.
Igår firades inte farsdagen desto mera här hos oss, bortsett då från dotterns och barnbarnens besök. Det var härligt att få träffa de små och de skulle gärna ha fått stanna här dagen lång. För övrigt var det synd om dubbelmorfar, för han fick tillreda middagen alldeles själv! Jag tjuvlyssnade då mr J ringde och dubbelmorfar berättade att han fick laga maten själv. Mr J blev mycket förvånad och då hörde jag dubbelmorfar säga:
- Min fru jobbar och nu får jag då sådan mat jag vill ha.
Bra argument, eller hur?

I lördags var jag iväg på en storslagen konsert. Så vacker musik att det sjunger ännu inom mej.
Det var Lappträsk sångargille, som firade sina 70 år. De uruppförde Kaj-Erik Gustafssons Liten körfantasi. 
Kaj Lindgrens text är så vacker:
"Så länge det sjunger inom dig,
ser du vad andra ej anar,
hör du vad andra ej lystrar:
vingslag av sträckande svanar

så länge det sjunger i sinnet,
lever du ej blott för dagen,
men andas i drömmen och minnet
av sången och dikten betagen

så länge det sjunger kring stegen
av rytmer ur tegen och snåren,
står himmelen hög över vägen
de tröstlösa dagsverksåren

så länge, så länge det klingar
i bröstet, i blicken, i hågen
så länge du lyfts som på vingar
av skum på den nionde vågen

så länge din tystnad är sången
i dur och i moll när det skymmer,
så lyssnar en gud till din ånger
och älskar till tröst ditt bekymmer . . . ."

Jag vet inte riktigt varför, men de här diktraderna talade till mej direkt. Att sedan kören med hjälp av Tre Ljufva; Tove Matsinen, sopran, Mia Mårtenson-Antas, alt och Linda Slätis, alt och på piano Annikka Konttori-Gustafsson lyckades fånga den lyriska stämningen i dikten blev pricken över i:et.

Efter konserten var jag vänligt nog inbjuden till festmiddagen. Det var en uppsluppen och trevlig tillställning, så jag var inte hemma förrän 23.30. Då funderade redan dubbelmorfar på om han borde efterlysa mej! Ingen fara, jag körde ju bil så jag höll mej till ett endaste glas bubbel, trots att det bjöds på både det ena och det andra.

Nu väntar sängen på mej.
Önskar er alla en riktigt bra vecka.


Inga kommentarer: