tisdag, mars 28, 2023

Storkonsument

Bisin min slutar aldrig förvåna mej. Idag drog han plötsligt fram en liten svart väska och innan jag visste ordet av hade han satt ihop en tvärflöjt.
– Kan du spela på den där, frågade jag smått misstänksamt.
– Nä, int än, svarade han full av tillförsikt.
Sen blåste han och blåste, men det kom inte ett ljud ur flöjten.
– Det måst vara frågan om tekniken, sa han.
Jag letade upp en Youtubevideo för nybörjare på tvärflöjt och tro det eller ej, han fick fram en ton. Med det var han nöjd och så plockade han isär flöjten och packade in den i väskan och begav sig iväg till grannbyn.

Vet ni, jag är en stor konsument. Nej, nej, inte på garn alltså. Men på krämer...


... närmare bestämt på handkrämer! Den här med citron köpte jag i fredags från stora varuhuset i stan. Den rosa ljuvligt doftande krämen köpte jag i lördags. Den var strategiskt placerad vid kassan.
Hur många handkrämer jag än har, så är ändå mina händer fnasiga och torra. En del handkrämer lovar att krämen hålls på i 24 timmars tid, till och med fast man tvättar händerna. Till det säger jag: Höpö, höpö! Det stämmer inte alls. Krämen försvinner förstås när jag tvättar händerna och det gör jag fortfarande ofta och däremellan spritar jag dem. Inte alls konstigt då att skinnet slits, ja till och med lossnar.

Det där med handkräm är knepigt. Den får inte vara för kladdig, för hur ska jag kunna vare sig sticka eller skriva på tangentbordet då? Krämen får inte heller vara för tunn, för då blir ju inte händerna lena och mjuka.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag var uppe redan före klockan åtta.

  • Kunde ta en morgondusch. Så skönt att bisin min eldade så jag fick varmvatten!

  • Hann förbereda morgondagens kvällskurs och blev nästan färdig med torsdagens kursförberedelser. Skönt!

  • Vi fick en födelsedagsinbjudan till den 30.4. Tjohooo! Det ser jag verkligen framemot.

  • Ingen snö idag!

  • Ljust och så vackert med kvällssolen i backspegeln och rosakantade moln då jag körde hem ikväll från jobbet i västra grannstaden.

  • Så tacksam för att få köra på bar motorväg. Ja, över att motorvägen finns, för jag minns 1980-talet då man fick köra i 40 kilometer i timmen efter ryska stånkande långtradare, som alltid saktade ner till promenadfart i backarna i Illby. För att inte tala om veckoslutstrafiken på våren och sommaren. Långa köer ända till Forsby där en del bilister tog av mot Kouvola och resten körde vidare österut mot Kotkahållet. Dagen före midsommarafton stod trafiken stilla i flera timmars tid redan i Illby. Undrar hur många som tänker på det då de susar fram på motorvägen och gnäller över alla hål i asfalten?

  • Härlig musik i Radio Nostalgia. När Oye como va med Santana spelades tänkte jag på brodern som fick en konsert med just Carlos Santana till sin födelsedag. Det är kärlek det.
    Tur att jag har cruisecontrol i plåtlådan, för vem vet hur hårt det skulle ha gått när CCR drog igång med sin rocklåt Up Around the Bend.
Nu dags att krypa ner mellan lakanen, för det är en ny arbetsdag i morgon igen.

Hoppas att ni får en riktigt spännande onsdag!

Inga kommentarer: