lördag, mars 25, 2023

Aktiv lördag

Nej, tyvärr deltar jag inte i år i Earth Hour och släcker några som helst lampor, så jag sitter här framför datorn istället. Ett bra jippo kanske. Men bara kanske, för det påverkar ändå inte klimatet och hela vintern har vi redan sparat el. Utan tvekan är det bra att göra oss uppmärksamma på miljöns tillstånd och hur mycket energi vi slösar, men... i år deltar jag inte, så det så.

Idag har det varit en synnerligen aktiv lördag, till och med så aktiv att jag inte hunnit sticka mer än ett varv på den sockan, som nu är i tur. Men så blir det då man flänger hit och dit och inte hålls hemma.

Nästan genast efter att spanska kursen slutat körde jag iväg till stan för att delta i vårens sista svenskspråkiga bokcafé. Och så började det hända! Efter ett telefonsamtal omorganiserade jag min eftermiddag och sen var jag inte hemma förrän närmare halv sex på kvällen! Snart är jag lika bråd, som pensionärerna! 😀

Bra saker idag:

  • Vaknade en timme före väckarklockan! Skönt, för nu kunde jag äta min frukost i lugn takt och njuta av korsord.

  • Utförde min medborgerliga plikt efter bokcaféet. Jag gick alltså och röstade. Ingen kö, till all tur och skönt att ha det undan. Valet av kandidat var svårt, för skulle jag rösta med hjärtat eller med hjärnan?

  • Knappt hade jag hunnit hem från stan innan yngsta sonen stod i dörröppningen och det blev till att åka iväg västerut, för vi hade träff med H här på Kimchi.

  • Jag beställde en matportion, som kommer in i stekpanna och som är rykande färsk och het. Ja, och så god förstås. Till det här serveras självklart en skål med ris. Koreansk mat är inte så tokig kan jag lugnt säga. Så glad att träffa H, som föreslog det här matstället. Tänk, nu har jag varit i västra grannstaden två dagar i rad och ätit. Gissa var jag ska äta lunch i övermorgon? 😀


  • – Varför dricker du vatten när du har chaufför, frågade yngsta sonen och så beställde han in en koreansk öl åt mej. Mild och len i smaken. Vet inte vad den är gjord på. Den passade perfekt till min mat.
    Och som ni ser i bakgrunden, så kunde vissa i sällskapet äta med pinnar! Duktigt, eller hur? Själv förstår jag inte hur man ska få riset i sig med de där pinnarna. Kanske jag skulle våga mej på att testa nästa gång?

  • Från Kimchi körde vi till Mikrokulma, som har en stor leksaksavdelning, där det går att hitta allt möjligt kul. Yngsta sonen skulle ha lite kablar och själv passade jag på att fynda födelsedagspresenter till barnbarnen. Det är bra att vara ute i god tid.

  • Hann ännu ett varv till mataffären innan avfärd hemåt. Nu är kylskåpet fyllt inför den kommande veckan. Skönt att ha det undan!
Och nu, nu är det snart dags för mej att dra mej mot sängregionen, för i natt mister vi en timme då klockan ska vridas framåt för sommartiden. Suck!

Ha en riktigt fin söndag!

Inga kommentarer: