måndag, juni 22, 2026

Midsommarrea

Håll i er nu, igår var jag faktiskt på midsommarrea! Det var första gången i mitt liv, för vanligtvis brukar jag hitta reasakerna först i slutet av juli då det mesta redan är slut.
Men igår, då jag satt vid frukostbordet och övervägde om jag orkar äta den andra smörgåsen eller om jag ska lämna den, då knackade det på dörren. In steg yngsta sonen. Han satte sig mitt emot mig vid frukostbordet. Fadern anslöt också. Vi satt där och talade ditten och datten, då sonen plötsligt sa:
– Jag är på väg till Prisma i Kotka.
Nu frågade han inte precis direkt om jag ville följa med, utan lämnade valet åt mej. Bisin min beställde genast Bepanthensalva från apoteket, fil och mjölk från affären och det avgjorde förstås saken.

Genast när jag kom in i Prisma vek jag av till höger och hamnade vid tidningshyllan. Jag var på jakt efter två tidningar Kotivinkki och Anna. Den förstnämnda syntes inte där i hyllan, men till all tur finns det där mönstret på syrensockor ute på nätet. Vet inte om jag nånsin kommer att sticka dem, men vackra är de.

Till min stora glädje hittade jag den här tidningen. Kan ni gissa varför?

Tack vare de här glada gossarna var jag ju tvungen att köpa tidningen. Och lugn, bara lugn, också artikeln om KAJ finns på nätet. Men jag vill ha den lite mera handfasta versionen, så jag kan bläddra fram och tillbaka av hjärtans lust. Till all tur var det här dubbelnumret till nedsatt pris. Och om nån här i huset börjar morra nånting, så kan jag alltid dra till med att jag behöver öva på min finska! Dessutom följde det med en TV-tidning, som berättar vilka program som kommer ända till 3.7. Inte illa eller hur?

Från tidningshyllan tog jag sikte mot...

... garnhyllan! Farligt, farligt, men jag köpte inte ett endaste ett nystan. Jag tittade på strumpstickor, men hittade inte den grovlek jag skulle ha behövt.
Resten av tiden där i varuhuset koncentrerade jag mej på att undvika leksaksavdelningen och superhastigt gå förbi baby- och barnkläderna. Men ändå hittade jag ett par collegebyxor, en långärmad jumper och ett par Spidermanshorts åt Lillan och en långärmad t-tröja åt hennes lillebror.
Jag hittade också en julklapp. Jag dessutom köpte en ljuvlig grej, som jag kanske egentligen inte behöver, men som är nyttig. Inget krims krams alltså. 

Vi var rätt snabba där i varuhuset med tanke på hur stort det ändå är och hur mycket man får trava på. 

Jag hoppas att ni alla har haft en skön midsommar.
Vi har tagit det lugnt och njutit av väder och vind. Och kan ni tänka er, jag har inte bakat nånting alls. Det behövdes inte heller, för på midsommardagen blev vi bjudna på en god rabarberpaj nere vid ån. Där satt vi runt dukat bord och njöt nere vid ån. Vi träffade också kusinens mamma och kusinens söner, en riktig släktträff alltså. Solen värmde och vinden fläktade skönt.

Igår satt jag också ute hela eftermiddagen, den här gången i grannbyn. Det var grillparty hos Lillan och vi åt både hamburgare, kassler, nypotatis och grillad majs.
Det var härligt att se de två små springa omkring utan kläder på och i bara fötterna. Det är just precis så där, som det ska vara på sommaren. Lillan skulle sedan genast ha på sina nya Spidermanshorts.

När mommo och Ukki for iväg på motorcykeln, tyckte Lillan att det var tråkigt att gästerna åkte hem. Hon skulle så gärna ha fortsatt kvällen med famo tittandes på TV på katter, som blir superhjältar. Men, men också famo måste hem.

Söndagskvällen avslutades här hemma med...

... glass och jordgubbar. 
Glass är också det som KAJ sjunger om i sin nya låt, som släpps i fredag.

En stor glasstrut kom bisin min med i morse i stan då han traskade till bilen där jag satt och väntade på honom. Men inte fick jag nån glass. Nä, jag fick bara kritik, för att jag knyckte så på ratten då jag körde. Hrmpf! Jag kör ändå mjukt utan de där häftiga inbromsningarna som han ägnar sig åt. Det kan hända att han blir utan chaufför nästa gång han behöver.

Nu ska jag iväg ut!

Önskar er alla en finfin ny vecka!

Inga kommentarer: