torsdag, juli 16, 2009

Modist - Modisti

Helt visst
har jag blivit modist!
Inte det minsta trist!

Kolla, alltså vad jag åstadkommit. Började ju experimentera 1.7 och igår satte jag i alla växlar och struntade i att tummetotten blev sjuk av virkandet. Och nu är hatten färdig. Vad tycks?

Själv är jag rätt nöjd med tanke på att jag prövade mig fram. Modellen är helt och hållet tagen ur mitt huvud. Och bra passform har den också. Far i huset påstår att jag kan sy i foder om jag tycker att hatten är för stor.
Har använt finskt papperssnöre från Lappajärven värjäämö. Grovlek: 0,8 Åtgång: 200 g och mätt i meter: 175 m
Snöret hittade jag ju i Kungsbokhandeln i Ekenäs.
Det var roligt att virka, även om det var hårt och jag fick sjuk tumme om jag höll på för länge.
Jag använde virknål nummer 6 och har valt att ha avigsidan utåt.
Och så kan man ju alltid ha lite tilläggsrekvisita, som en ros, ett sidenband, en brosch eller vad man nu kan hitta på. Tror ni jag vågar gå på stan med den här?

Minusta on tullut modisti. Tai mitä sanotte tästä hatusta? Keksin sen ihan itse. Ja aika hyvä lopputulos, vaikka itse sen sanon. :)
Olen käyttänyt kotimaista paperinarua Lappajärven värjäämöstä.
0,8, 200 g eli 175 m, virkkukoukku no 6. Aika jäykkä virkkaus, mutta kävihän se.
Modistina tietysty voisin tuunata sitä lisää, mutta tämä ruusu saa nyt kelvata toistaiseksi.
Uskaltaako mennä kaupunkiin hattu päällää? :)

7 kommentarer:

Smycka sa...

Oooh sicken tjusig hatt! Den skulle faktiskt jag kunna använda!

Kramkram
Ulrica =o)

Inge sa...

Tack! Jag är själv förtjust överraskad av resultatet av mitt experimenterande med papperssnöre. Men här i huset skrattar alla karlarna åt mig. Tur att det finns kreativa bloggvänner som förstår en!

Smycka sa...

Jag tycker den ser härligt somrig ut! Den kan du ha på stranden, i trädgården eller på stan. Typ överallt! =oD

wool-lady sa...

Ihana hattu!! Mistä tuohon olet löytänyt ohjeen??

Inge sa...

Heli: Tein sen ihan itse. Viime vuoden kesäModassa (4/2008) oli pöyreä lierihattu paperinarusta (malli 17), mutta halusin toisenlainen. Aloitin 6 ketjusilmukalla, suljin ps:lla renkaaksi ja sen jälkeen virkkasin kiinteitä silmukoita spiraalina. Tein lisäykset, sovitin hattu päähäni ja virkkasin sen mukaan.

Kikka sa...

Ihana hattu!! Ilman muuta, näytille vain! Ei tuollaista ihanuutta kannata piilottaa!

Inge sa...

Kiitos Kikka! Hattu on käynyt saaristossa ja oli päällä joka päivä paitsi melontaretekellä.