onsdag, juli 29, 2009

Tilltrasslad tillvaro - Sikin sokin

Söndagen den 19 juli var husets far och undertecknad som vanligt på jakt efter kattmat. Dottern var på besök och fadern kände sig ovanligt generös så han bjöd sina båda damer på mat på Pukaron Paroni i Lappträsk. Han trodde också att man kunde inhandla kattmat där. Men oj, vad han bedrog sig. Det fanns inte alls av den sorten våra fyrfotade svansförare godkänner.

Vad som däremot fanns var härvor med helylle garn i flera vackra färger. Förstås var jag tvungen att ta två, en grå helt vanlig och så en grön, inspirerad av den vackra gröna färgen jag använde till golfklubbsskyddet. Ivrig att börja var jag ju också så snabbt upp med härvan och sedan satte jag igång med benägen hjälp av lillasyster. Far i huset satt på mors köksbänk och gav goda råd och ropade till att nu gör du fel. Vi syrror blev stressade och plötsligt var härvan ett enda trassel. Det var bara att slänga ner alltihopa i kassen igen.
Hela måndagen satt jag tålmodigt och redde ut. Sent på kvällen var jag gråtfärdig. Jag ville ju sticka, inte trassla med garnet. Far i huset lovade reda ut trasslet. Vid det laget hade jag övergått till ett annat garn och ett annat projekt. Det blev en lila trekant, trots att jag ville sticka gråa sockor.
På tisdagsmorgonen låg nystanet snyggt och fint på min handarbetskasse. Visst är far i huset fantastisk när han orkade reda ut mitt trassel.
Livet kan lätt bli tilltrasslat.

Sunnuntaina 19.7 löysin Pukaron Paronilta Lapinjärvellä 100% villa-lanka. Monta ihanaa väriä mutta valitsin harmaata ja vihreätä. Heti sunnuntaina iltäpäivällä piti laittaa keräksi pikkusiskon avulla. Mutta sikin sokin tämä meni. Ei ollut hauskaa eikä helppoa saada keräksi. Mutta isäntä oli niin ihana ja sai lanka järjestykseen.

Koska halusin neuloa, aloitin uuden liilan projektin maanantaina. Mutta tiistai aamuna kerä odotti minua ja sukkia siitä tulee.

2 kommentarer:

Smycka sa...

Sicken gosig far i huset du har! Sånna är bra att ha!

Kram =o

Inge sa...

Ja, Smycka, sådana karlar skall man vara rädd om, så ibland skämmer jag bort honom lite extra.