söndag, juli 10, 2016

Mammadag

Oj, nej vet ni. Här har det varit sådan fart och fläkt att jag inte hunnit med nånting annat än hem emellan och sova och så iväg igen. Huh huh, så bråttom får man väl inte ha när det är sommarlov? Så bråttom att inte en enda maska blir vare sig virkad eller stickad! Men härligt är det ändå med allt man kan delta i. Ska återkomma senare till vad jag gjorde igår och idag, för nu ska jag berätta om min mammadag, som var i torsdags.

Far i huset är inte säker på hur bra det är att mamma och jag kör iväg på egna äventyr. Det finns liksom ingen som håller oss i styr och säger nej, nej.
- Ni uppviglar varandra, säger han. Det kanske ligger nånting i det för det blev ganska häftigt i torsdags.

Vi började lugnt och någorlunda stillsamt hos optikern. Ingen av oss hade varit på år och dagar och kollat synen. Mamma var tvungen att beställa tid till ögonläkare. Själv klarade jag mej med optikerns undersökning. Bra så. Det blev nya linser och nya bågar. Tur att det är stor sommarrea. Det tokigaste av allt var att jag blev förälskad i ett par lila barnbågar!! Sådan färgsättning fanns inte bland vuxenbågarna. Suck! Och nej, nej, jag tog INTE rosa bågar! Tror inte att de skulle ha passat till mitt ansikte. Jag skulle nog ha sett ut som ett vandrande spöke...

Vi var förstås också i mataffären. Och där finns ju en hel del andra frestelser än glass och choklad...


... så jag kom hem med den här... och ska jag virka nånting härifrån? Ja, fjärilarna i den där gåvopåsen kunde ju vara ett lämpligt litet projekt...


... och så tycker jag att den här bläckfisken är häftig. Men vete sjutton om jag klarar av att virka den?


Och när jag nu var i virkningstagen så slank också den här tidningen med i kundvagnen.


Och dessvärre gjorde Året Runt nr 27 det också, hoppade in i kundvagnen. Men det är inte mitt fel att tidningsståndet finns där precis vid kassorna där man står i kö.


Och även här är det fråga om virkning. Tänker testa på den där virkade korgen, så det så.

Nå, nu tycker ni förstås att det där var bra, inte mera tidningar nu, eller hur?
Men...jag bara måste ha nånting annat för de små grå, så det blev Allers nr 28.


Och där har jag redan hunnit lösa Simpsons-krysset.


Däremot finns det luckor i Bildkrysset. Jag är inte särdeles bra på kändisar.


Jag skulle ju faktiskt också kunna använda recepten i den här tidningen och bjuda far i huset på lite hälsosam blomkålssoppa. Tror ni att han skulle gilla det?


Jag tror faktiskt att han skulle föredra en saftig sommarkaka. Men det finns väl inte hallon så som det har regnat?


Det värsta med den här tidningen är att nu blir jag ju tvungen att köpa inkommande veckas nummer också. I det numret kommer det ju sommarfina handarbeten! :)

Nå, det skulle ju inte ha varit så farligt med den här tidningsskörden, men förra veckan var jag ju också till mataffären med mamma.


Också då kom jag hem med en Allers. Och inte för att jag vill peka finger. Men det var faktiskt stickväninnan B, som påpekade att det finns ett mönster på en stickad sjal i det numret när vi var ute på vift.


Vi såg modellen uppstickad i teeteeshop i grannstaden och jag insåg att jag borde ha det där garnet nånstans här hemma. Ja, så förstås måste jag ju ha den här tidningen då! :) Nå nej, icke då. Men nu finns den alltså här och gör att min tidningshög växer och spretar hejvilt.


För ser ni, det var inte enbart den där Allers-tidningen jag kom hem med förra veckan. Ack nej, om det vore så väl. Jag hade också Simply Knitting augusti numret med mej hem. Huh huh! Och ser ni där uppe i högra hörnet. Även i detta nummer finns mönster på en bläckfisk. Den här gången en stickad.

Från mataffären körde vi iväg till Tokmanni. På vägen in träffade vi på stickvänninan B. Hon förmanade mej och sa:
- Inte köpa garn.
Nej, nej, förstås inte för garn stod ju inte alls på listan.

Men...
... det var ju det där mönstret med den virkade korgen i Året Runt och så visste jag att jag hade några nystan Miami hemma från tidigare, så...


Och så garderade jag mej förstås och köpte lite grövre bomullsgarn ifall Miami inte skulle klara av att förvandlas till virkad korg! Eller ja köpte och köpte. Jag fick både nystan och tidningar. Ett superstort TACK till min snälla mamma.

Och sen gick det i torsdags som det brukar gå:

 I postlådan här hemma väntade senaste numret av Suuri Käsityö. Suck! Jag ska nog sluta prenumerera på den...


... men se på sjutton... även här finns inspirerande virkmönster...


Och det bästa av allt sparade jag till sist: Mammas supergoda gurkor. Tyvärr har nån redan hunnit tömma hela burken. Suck! Hur kommer det sig att allting som är gott försvinner i det här huset och ingen har ätit av det? Tror ni vi har extra matgäster i kylskåpet?

Än en gång ett stort TACK till mamma! Hur skulle jag klara mej utan dig?




Inga kommentarer: