fredag, december 16, 2016

Svarta sjalen

Igår lyckades jag äntligen, äntligen få den svarta sjalen färdig. Puuust! Den fick ju ligga till sig i tre långa år innan jag tog itu med den på nytt. Suck!
Det var så roligt då jag började, men sedan...
Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra med den? Ge bort den i julklapp? Men vem vill nu ha en sån här?

Modell: Från eget huvud utgående från en modell på tweedsjal i Knitting Calendar 2013 (jag använde inte tappade maskor och jag virkade en kant runtom!)
Garn: Venezia från Novita (urgammalt garn!) och Miss Tricot Filati
Åtgång: 306 g
Verktyg: Stickor nr 6 och virknål nr 3½

Kom nu ihåg att det är hålen som värmer! :) Vart femte varv har jag tagit ett dubbelomslag, som jag sedan har släppt ner på varv sex. Jag började i ena änden och stickade ner mot snibben och hur ordentligt jag än försökte väga och räkna ut så tog ju det gamla garnet tyvärr slut. Jag fick ju helt enkelt köpa lite annat garn till. Suck! Men jag gynnade den lokala affären. Alltid något!

Så där 100%-igt supernöjd är jag inte med denna skapelse. Får väl trösta mej med att den är heimlaga! (= hemmagjord, ifall ni inte förstod mitt dialektala uttryck)
Varm och skön är den i alla fall och det är väl huvudsaken?

Det här lilla hjärtat sydde jag i nere i snibben. Märket hittade jag ju på Tammerforsmässan i år

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall lägga upp på stickorna? Någonting från DROPS Julverkstad? Eller från årets julkalender hos Garnstudio? Eller nånting mera i pysselväg från Tuulia Designs kalender? Suck! Vad jag än väljer så vet jag att jag inte kommer att hinna. Nästa vecka har jag nånting inbokat varje dag till och med torsdagen. Så bakandet, städandet, julklappsrimmandet... håhåjaa... 

Julstress? Nädå, icke! Jag gjorde ju mitt STORA juluppköp igår: Sex burkar Sheba åt katterna, två leksaksmöss likaledes åt katterna, en presentförpackning åt lillsyrran och en blomuppsättning åt kvällens värdinna. Inte illa eller hur? Ingen stress, inga långa köer i affären. 
Och det absolut bästa av allt: Jag träffade stickväninnan V!!! Vi hade mycket att tala om ska ni veta.

Nu önskar jag er en riktigt härlig fredagskväll. Själv ska jag göra mej i ordning för kvällens visit.
Ta hand om er!



Inga kommentarer: