söndag, april 21, 2019

Låda nummer 17

- Kom hit, hojtade jag åt äldsta sonen igår då jag stod nere i förrådet.
- Nå, sa han helt lugnt då han kom fram till mej.
- Jag vill ha den där lådan där, sa jag och pekade.
- Va, måste du verkligen ha den som är längst under?
- Jo, svarade jag med min bestämdaste mammaröst.
- Du e int klok, skrattade han.
- Joo-oo, för det jag behöver nu finns i den där lådan.
- Jag vågar int röra nånting här. Siir du int att pappas verktyg e i vägen.
Fadern, alltså morfar i huset, snappade upp ordet verktyg och hojtade ner till källaregionerna.
- Rör ingenting!
- Men jag behöver den där lådan där, som...
- Men han ska int lyfta nånting, tänk på hans rygg.
- Nä, nä, ja, ja, suckade jag och körde iväg sonen.
Sedan lyfte jag själv ner alla sju lådor som var travade utanpå låda nummer 17!
När jag fått loss den radade ja upp de andra lådorna igen och så bar jag alldeles själv upp den åtråvärda lådan.

- Va nu då, här är fullt med sågspån på locket. Vad har du riktigt gjort därnere, frågade jag av morfar i huset.
- Jag gör vad jag vill därnere. Du har ditt hobbyrum och det borde nog räcka åt dig.
- Hrmpf, svarade jag och började putsa locket innan jag andäktigt öppnade låda nummer 17...

Och jag klappade garn, kollade i påsar och funderade och mediterade. Morfar i huset småflinade åt mej, allt medan jag försökte hitta inspiration. Till sist bestämde jag mej för de där nystanen längst nere i lådbottnen och sent på kvällen lade jag sedan upp 200 maskor. Morfar i huset var inte alls förtjust då jag kontrollräknade maskantalet två gånger medan han såg på snooker i TV.
Då och då tittade jag upp från mina maskor och frågade:
- Varför gjorde han så där?
- Han skyddar så att den andra inte får in bollarna.
- Aha, sa jag och återgick till räknandet. Sedan såg jag upp igen:
- Men varför sköt han inte den där rosa bollen? Den låg ju bra till?
Morfar i huset suckade:
- Han måste skjuta en röd först och sedan en färgad boll.
- Jaså, men nyss sköt ju han den där andra in en massa färgade bollar.
Morfar i huset stönade plågat:
- Såg du inte att det fanns inga röda bollar kvar?
- Öh, nej jag räknade maskor.
Morfar i huset började muttra och mumla på ett så oroväckande sätt att jag beslöt mej för att fly fältet och inta horisontal läge under täcket!

Önskar er alla en skön fortsättning på söndagen!
Själv ska jag snart äta och sedan jobba lite innan det är dags att duka bordet ifall nu kvällens gäst(er) kommer.

Ajjo, och för att ni nu inte ska börja tro någonting: Jag har inte 17 garnlådor! Nej, jag har satt nummer 17 för att förvirra morfar i huset, så han inte vet om lådornas antal är 10 eller 15! Smart, va?
Och schhhh, säg inget! Nu har jag gömt lådan i sovrummet, så den finns nära till hands och inte utsätts för sågspån igen.

Inga kommentarer: