måndag, juli 17, 2023

Konstutställning igen

Idag har jag varit iväg till stan hela två gånger. Första gången var jag iväg på konstutställning och andra gången iväg efter äldsta sonen, ett snabbt varv i apoteket och ett minimalt varv i mataffären.

I Galleria Theodor öppnades idag två nya utställningar i två olika utrymmen.

I år har Sinikka Ustinov-Jones gjort korpar i blandteknik. De är fina.
Bisin min säger alltid när "vår" korp kommer hit på gården att korpen väntar på honom. Det sägs ju att den förebådar död, men jag vet inte om man ska tro på sånt skrock. Korpen måste ju ha sin boplats nånstans den också och råkar den platsen vara i närheten av där man bor, så då ser man ju korpar ofta. Jag undrar varifrån det där skrocket kommer? 
Edgar Allan Poe skrev en dikt, Korpen. Den gjorde honom berömd. 
I Hälge väntar bara korparna på att han ska bli skjuten, så de kan kalasa på älg.
Oden hade två korpar, Hugin och Munin. De flög över världen och berättade för Oden vad som händer där ute. Så ni märker, korpen är en mytomspunnen fågel. Spännande, inte sant?

I det andra utrymmet finns bland annat det här verket, Julia och Romeo, hopsvetsat av Kaija Ilomäki.

Hon har också gjort den här bronsskulpturen med det fyndiga namnet "Kirjanpitäjä", bokhållare. Skulpturen är så pass tung att den verkligen håller böckerna på plats i bokhyllan.
De vackra tavlorna får ni gå och se på alldeles själva! Utställningarna pågår till 30 juli.

Ni såg väl kvällsnyheterna på svenska ikväll? Inte? Hups, då missade ni Lurens, kommer där på slutet i inlägget på Arenan. Tänk att till och med jag måste se på nyheterna i kväll. Det ni!

Bra saker idag:
  • Var uppe redan klockan åtta i morse.

  • Hann skriva färdigt flygartikeln innan jag körde iväg till stan.

  • Träffade en massa trevliga konstnärer.

  • Och nu har jag då besökt en för mej ny plats i stan. Jag har nämligen aldrig tidigare varit inne på Galleria Theodor!

  • På eftermiddagen fiskade jag upp den här tidningen från postlådan. Det var minsann en trevlig överraskning. Nu har jag någonting att bläddra i.

  • Fick iväg flygtexten och fotona ikväll. Skönt att ha det undan.
Önskar er en riktigt fin tisdag.



Inga kommentarer: