måndag, april 18, 2016

Häkeln utbyte

Tjolahopp! Nu vet ni, nu kan jag häkeln (uttalas med långt e-ljud), alltså virka på tyska. Det är lättare än jag trodde. Luftmasche = luftmaska. Det var väl inte svårt? Och gissa vad en fast maska heter på tyska? Jo, förstås die Feste Masche och förkortningen är ju då fm, vad annat?
Nu kommer jag åtminstone att klara av att virka en pannlapp på tyska!
Och gissa vad garn heter på tyska? Oj, nu trodde ni allt att det blev svårt. Men det heter faktiskt Garn!
Faden = tråd, alltså garntråden, Nadel = virknål. Ja, ni märker att jag var en läraktig elev.

Förresten, varför fick vi inte lära oss sådana här viktiga begrepp på tyska timmarna i mellanskolan för länge, länge sedan. Allt möjligt annat fick vi minsann plugga, allt sånt som nu mer eller mindre har fallit i glömska. Suck!

Och vet ni vad? Jo, jag ska få hjälpa E, som undervisade mej idag. Hon vill nämligen lära sig att sticka hälen på sockor. Härligt utbyte, som fungerar bra i vår handarbetsvärld.

Vi hade alltså tyska gäster idag och det var riktigt trevligt. Jag fick bottnarna till smörgåstårtan färdiga i natt och dekorerade kakan idag när jag kom hem från ett tidningsuppdrag.
Tårtan fick mycket beröm och hade god åtgång, så vad är bättre som det?

Sen vill jag inte skryta, men det värmer när människor spontant kommer fram och tackar mej för kolumnen i förra veckans NÖ. Igår fick jag sådan feedback när jag var på Big Band konserten. Idag sade far i husets släkting att när hon hade läst min kolumn körde hon genast iväg igår och hälsade på en äldre herreman och idag hälsade hon på sin kusin. Så glad att ha kunnat göra intryck, som gör nytta och sprider sig som ringar på vattnet.

Förresten, vet ni vad far i huset lyckades med idag? Jo, han fällde öl på mina mönstertidningar. Och inte nog med det, ett av mina vita bomullsgarnnystan är nästan dränkt i Malmgårds öl. Och han var spiknykter när det hände! Tror ni att det är nån sorts protest?
Men vet ni vad jag tänker? Jo, nu får jag allt köpa en nystmaskin för jag måste ju tvätta garnet och nysta om det. Det kan han väl inte protestera emot?


Blogg 100/49

Inga kommentarer: