söndag, april 03, 2016

Våffeldisktrasa

- Är det där Österrikes flagga, frågade en deltagare i torsdags när jag var på möte.
- Nä, nä, det är ju en disktrasa.

- Sticka disktrasor, bah, det är förspilld kvinnokraft, utbröt en pensionerad kvinna med många järn i elden då hon i lördags fick höra att en stickad disktrasa var det senaste projektet, som jag fått färdigt.
Öh, men, återanvändning, ekologi, restgarner då?

Nå, jag diskuterade inte saken desto mera, men det är skönt med såna här små projekt emellanåt. Skönt att få nånting färdigt och skönt att bli av med lite restgarner. 
Jag tänker alltså fortsätta att sticka disktrasor. Så det så!

I torsdags fick jag alltså den här färdig:
Garn: Tennessee från Novita
Åtgång: 24 g
Stickor: Nr 4

Som ni ser är mönstret på engelska, men det klarar ni med glans. Här en liten översättning:
Lägg upp 38 maskor (Cast on 38 stitches)
Sticka 3 v rätstickning (= kanten (border))

Varv (Row) 1: Rätsidan (Right side) Rätstickning (Knit)
Varv 2: 3 rätmaskor (= K 3) aviga maskor (purl) ända till de 3 ssita som stickas räta.
Varv 3: 3 rätmaskor,  (2 aviga maskor 1 rät) 10 gånger, 3 rätmaskor
Varv 4: 3 rätmaskor, (2 rätmaskor, 1 avig) 10 gånger, 5 rätmaskor

Upprepa de här 4 varven 6 gånger. Om du vill byta färg på mitten gör du det nu och upprepar varv 1 - 4 2 ggr. Sedan fortsätter du med färg 1 och stickar varv 1 - 4, 6 gånger.
4 varv rätstickning.
Maska av.
Lätt som en plätt att sticka på engelska, eller hur?

Jag borde kanske ha haft lite grövre garn, men man tager vad man haver och jag vill inte köpa nytt nu just. Eller vill och vill, klart att det alltid finns lite rum för mera garn, i synnerhet om ni inte frågar far i huset! :) 
Men alltså, jag tänker försöka vara förnuftig, med betoning på försöka!

Apropå far i huset, han fick en fin frukostpresent i morse. Och nu kära läsare, nu varnar jag er för en stark bild. Om ni är känsliga slutar ni läsa här!















Lurvinge bjöd på en död sork. Far i huset tackade snällt och bjöd på Sheba åt katten. Själv åt han cornflakes, söndagen till ära.


Blogg 100/34

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förspilld kvinnokraft.... Motsvarande hade aldrig sagts till en man som stickat en disktrasa!

Däremot tycker jag att överdriven städning och strykning verkligen är förspilld kvinnokraft! Så de så!

Inge sa...

Håller helt med dig. Nu just kliar det dock i fingrarna för jag skulle vilja sortera garn och reda upp tidningshögar och...