torsdag, september 08, 2016

Stickad sjal med spets

För en vecka sedan mitt i natten blev jag färdig med den gröna spetssjalen. Ett garnnystan gick det åt. För mej var det jätteskönt att bli färdig med den, för jag vill inte ha många UFO:s från sommaren eftersom mitt handarbetande nu under vintern kanske inte alls är lika intensivt. Vi får hoppas på många bussfärder som genererar många strumpskaft!
Apropå färder, flygbiljetterna till London beställdes på jobbet igår. IIIIK! Efter en månad bär det av...


Idag skulle förresten min far ha fyllt 87 år om han hade levt. Men han gick bort redan för över 20 år sedan.

Modell: Sjal med spets, modell på s. 32 - 33 i Allers nr 32/14
Garn: Angora från Madame Tricot
Åtgång: 98 g
Stickor: Nr 5


Jag kunde ju inte bestämma mej för om jag skulle blocka den här sjalen eller låta den förbli så här knottrig. Eftersom jag är lat lutade jag åt det senare. I tisdags fick jag tack och lov hjälp från stickcaféet. Det blev inte ens omröstning, alla var rörande överens om att sjalen är bäst som den är nu. Mottagaren får sedan blocka den om hon vill. Puuuh! Skönt, nu kan brottningsmattorna igen slängas högst upp på högen med garn, madrasser osv.

Att fota sjalar är svårt, i synnerhet som far i huset vägrar svepa sej i dem och ställa upp som fotomodell. Pink Panter som hänger på väggen och övervakar fälten nedanför är inte heller till stor nytta. Hoppas att ni nu ändå får någon sorts uppfattning av hur sjalen ser ut.

Inga kommentarer: