lördag, september 03, 2016

Tvärstopp och smuggelgods

Lördagskväll och det mörknar hastigt nu. Nyss regnade det, men det gör inte så mycket för här sitter jag framför datorn nöjd och glad. Jag har hunnit med massor av saker idag och det känns bra.

Men låt mej börja med onsdag kväll. Då var jag tvungen att besöka mataffären. Våra lager var på upphällning och det går ju inte att suga på tummarna i all evighet heller. Efter kvällsjobbet gick jag alltså snällt i mataffären med lappen i högsta hugg... mjölk, fil, ost...

Inget godis, nej absolut inte, så jag vandrar i gången förbi tidningshyllan med blicken riktad rakt framåt. Lite sneglar jag på krysstidningarna, men det är slut nu på långa frukostar med möjlighet att lösa korsord. Nu gäller det att vara lite snabbare så jag hinner till jobbet. Å andra sidan, nästa vecka är det sovmorgon alla morgnar utom onsdag och lördag, så...

Hur som helst, där går jag i allsköns ro när det plötsligt blir tvärstopp! Vagnshjulen gnisslar till och jag håller på att ramla in i kundvagnen av den snabba inbromsningen. I ögonvrån skymtar jag nånting intressant.



Kolla så ljuvliga tofflor! Måste ju bara ha tidningen, ingen tvekan här inte.


Perfekt julklapp åt far i huset, eller vad tror ni? Och garn tror jag faktiskt att jag redan har!



Det finns många olika mönster till tofflor i den här tidningen, så nu kan det bli svårt att välja.


Och fina sjalmönster!

Och på sista sidan reklam för Koigu garn. Misstänker att det inte går att få tag på det här handfärgade garnet i Finland. Är det nån som vet? Tröjan är i varje fall fin, skulle vara kul med ett sådant evighetsprojekt.

Knit Simple Fall 2016 kom alltså hem med mej i onsdags. Det är farligt att stanna vid tidningshyllan för plötsligt fick jag syn på Simply Crochet nr 48.
På pärmen stod det om Molla Mills Top crochet designer.


Och visst var det vår "egen" Molla Mills, vår virkguru. Verkligt synd om er som missade henne på Mi i augusti år 2014. En jättetrevlig virkdesigner med stil.

I den här tidningen finns också ett sjalmönster.

 Gåvan som följde med den här gången var en trevlig varvräknare. Sådana kan man aldrig få för många av.
Att det blev hela två tidningar på engelska försvarar jag med att jag helt enkelt måste träna upp språket inför arbetsresan i oktober. Så det så!

Två går inte utan tre, så när jag hamnade att stå i kassakön rätt länge, fick jag syn på HJ nr 36/2016. Också här finns ett sjalmönster. Det blir mycket sjalar nu. Den där dominostickade står tills vidare högst på min lista, men få se nu när det blir av.

Idag på förmiddagen var det soligt och vackert väder. Jag körde iväg till Forsby.
Där var det höstmarknad med allt möjligt till salu och jag fick en supergod fastlagsbulle (semla) av  församlingen. Fyllningen bestod av banan, tjinuski-(kola)sås, vispgrädde och Marianne crush. Kul med fastlagsbullar så här tidlöst och med annorlunda fyllning. MUMS!

Ugglor och tomtar...

... och pingviner.

Ljuvligt, ljuvliga sockor med kattbilder på skaften och räven från rönnbärskaramellen Pihlaja, ett klassiskt marmeladgodis från Fazer. Visst blir man inspirerad?

Jag kom hem med ost, köttpiroger, ekotomater, semlor (frallor), jästbröd, äppelbulle, två påsar Wilhelmina småbröd (den ena påsen är redan slut!) en gurkburk (igen!) och smuggelgods!

Jag hade sådan tur att jag mötte far i huset på väg bort då jag kom hem från marknaden. Så jag lyckades smuggla in mitt helt otroliga onödiga fynd! Schhhh! Säg inte ett knyst till honom. Väskan hänger nu i garderoben och det har den ju gjort redan i många år, inte sant?

Den här röda Jouni Exclusive väskan hängde på en stång där det såldes en hel del loppisgrejer. Jag var mycket osäker. En röd väska igen? Och behöver jag en sådan här väska? Skulle jag trivas med den? Jag som de senaste åren har hållit mej till Esprit-väskor. De har hållit bra och jag vet vad de går för. Jag byter inte heller väska när jag byter skor. Jag är alltså ingen modeikon och absolut inget modelejon. Jag vill att väskan skall vara bekväm och rymma det jag tycker att jag behöver med mej.
Ibland skulle det ju vara skönt med en axelremsväska som både rymmer A4-papper och en liten stickning eller virkning.

Jag kollade inuti i väskan. Fodret var snyggt och helt, ja hela väskan såg oanvänd ut.

- Du får den för fem euro, sa försäljaren. Då var jag såld, lika såld som väskan!



Inga kommentarer: