tisdag, juli 06, 2010

Kontstickade sockor - FUFO

Sommarnattens galenskap, KYH, tog nästan all tid i anspråk i juni. Därför blev årets deltagande i FUFO inte särskilt framgångsrikt. Jag hann inte med mera än att riva upp tre påbörjade arbeten, som jag visste inte kommer att bli till något. Det ena var början på en tvåändsstickad vante. En teknik jag gärna velat lära mig och i vårvintras påbörjade. Men sedan hade jag inte vare sig tid eller tålamod. Av alla mina UFO:n fick jag endast sockparet i kontstickning gjorda. Det innebär att jag ännu har fem arbeten kvar att ta itu med samt alla 19 påbörjade KYH. Jag tror inte att juli månad räcker till, vad tror ni? :)

Kontstickning är en trevlig teknik. Den lärde jag mig i höstas. Den passar också bra både till sjalar och halsdukar och varför inte till jumper också. Kräver lite tålamod. Själv valde jag att använda två färger för att säkert hitta rätt när rutorna skulle stickas åt andra hållet. Jag hade också åtta stycken strumpstickor för att inte tappa bort mig. I princip kunde jag ha hållit rutorna på förre stickor.
Kontstickning kallas också näverstickning, korgbottenstickning eller skråddstickning. Kärt barn har tydligen många namn.
De här "tubsockorna" fick jag färdiga i onsdags, 30. 6. Härligt med lite annat än virkade pannlappar.

Modell: Kontstickade sockor från Icaförlags underbara häfte Sticka sockor.
Garn: 7 bröder från Novita
Åtgång: grå 92 g, röd 84 g = 176 g
Strumpstickor: Nr 3½

Malli: Konttineulotut sukat, Sticka sockor-vihkosta
Lanka: 7 veljestä, Novita
Menekki: harmaata 92 g, punaista 84 g = 176 g
Sukkapuikot: No 3½, 8 kpl! :)

Konttineule on kiva tekniikka ja toinen puolikin on kaunis:

Även avigsidan är vacker eller hur?

Sockan sitter perfekt på foten. Det här paret tänker jag själv behålla.



2 kommentarer:

Kati sa...

Hei Inge. Neulotaanko nämä sukat putkeksi, vai tuleeko niihin jonkinlainen kantapää?

Inge sa...

Hei Kati. Olen neulonnut näitä putkeksi. Malli istuu ihan hyvin. Jos kokeilen tätä uudestaan luulen että aloitan juostineuleella sitten konttineuleiset varret ja sen jälkeen ihan tavalliset sukat.