måndag, juli 08, 2013

Marknad på Alexandersgården

"Kulturhobby förebådar långt liv" stod det att läsa i en liten notis i HBL igår. Vilken tur att jag då var på utställningen Ode till havet i stan i lördags. Det var full rulle hela helgen i Lovisa med rosornas charm och "Konungen kommer".

På hantverksmarknaden på Alexandersgården nosade jag mig fram till garnet med lika säkert väderkorn som en blodhund.

Hurra, tunt bomullsgarn, precis det som jag behöver! Det fanns många olika färger att välja mellan så det var riktigt svårt att bestämma sig. 500 g blev det.
Vädret var omväxlande i lördags och efter den häftiga regnskuren försvann nästan allt marknadsfolk från gården.
Men försäljarna stod troget kvar.
Det är trevligt med tidsenliga kläder och gediget hantverk. Här förstör dock ikeakassarna helhetsintrycket. Men nånting måste man ju frakta varorna i. Reportern och fotografen är från granntidningen Uusimaa.
Konungen kommer till Lovisa, brukar jag berätta för den nästäldsta sonen i Ekenäs. Och varje gång blir han lika till sig. Men det här handlar alltså om 1700-talet då dåvarande konungen Adolf Fredrik gästade Degerby, som staden hette på den tiden. Konungen var på inspektionsresa österut för att kolla hur arbetet på fästningarna fortskred.
Här sitter stadens borgmästare (Marko Putkonen) och äter lite lätt tillsammans med konung Adolf Fredrik (Timo Hänninen). Degerby fick namnet Lovisa till konungens gemåls, drottningen Lovisa Ulrikas ära. I år fortsatte festligheterna sedan i Kapellet.
Tidigare har det varit evenemang vid Bastion Ungern, men paviljongen brann upp så...

Det skulle faktiskt vara jättetrevligt att få klä upp sig så här. Men jag kan inte sy och har tyvärr inte tid med någon ny hobby.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lade också märke till Ikea-kassarna, som verkligen inte passade in! Och att en dam i 1700-talskläder bar på en plastkasse från Lidl... hm!

Hups! Såg inget bomullsgarn på marknaden :(

H: stickväninnan

Inge sa...

Uj, uj, uj, Lidlpalstkasse i kombination med 1700-tals kläder, inte alls bra.
Oj, så synd att du missade garnerna. Sade ju att jag har en blodhunds väderkorn för var garnen finns! :)
Det var Eliko Roots som hade garnen i en stor förr i världens tvättkorg. Där fanns en hel del broderigarner, så kanske de skymde sikten för dig?