tisdag, april 10, 2018

Tillbaka till jobbet

Här utgår nu en allmän varning för alla er, som läser den här bloggen vid frukostbordet. Det som följer nedan kan kanske få morgongröten att fastna i halsen. Jag tar inget ansvar, för jag har varnat er!

Det var så här:
- Har du tagit den där gula grejen som ska vara i vessabyttan, frågade jag morfar i huset tidigt i morse.
- Nä, varför skulle jag ha gjort det.
- För den syns inte här längre och vi är bara två i huset och jag har inte tagit bort den.
- Är du säker på det?
- Jo, bombsäker.
Morfar i huset masar sig till toan, kollar, ingen gul grej som så att säga ska rena i byttan när man spolar. Vart kan den ha tagit vägen?
Morfar i huset spolar. Vattnet stiger farligt nära toalettstolens kant och en massa svordomar väller ut från toan.
- Den har fallit i byttan. Nu får du ringa efter pumpbilen.
- Men...
- Om den far längre ner vet man inte vad den kan söndra.
- Men...
- Det är ditt fel. Jag sa ju att vi inte ska ha sånt skit i vessabyttan.
- Men jag har inte spolat ner den. Det är du som var senast på byttan för locket stod upp.
- Men det var du som köpte den grejen och som satt dit den fast jag inte ville.
- Men...
Och så fortsatte vår ointelligenta diskussion en god stund till, innan morfar i huset hittade en bit ståltråd och fiskade upp eländet. Sedan fick jag höra på hans klagosång hela förmiddagen innan jag körde iväg till jobbet. Som ni märker går det vilt till hos oss, trots att här borde vara relativt lugnt med två vuxna och två katter i huset.

Igår hamnade jag faktiskt att köra tillbaka till jobbet. Det var när jag satte mej ner vid köksbordet, som det slog mej att jag glömt min fina tulpanbukett på skrivaren i datasalen.
- Kan du inte lämna dit tulpanerna över natten, frågade morfar i huset.
- Nej, absolut inte, dom är ju utan vatten.
- Men nu hålls dom ju dit.
- Nej, det gör dom inte. Jag ska ha hem dom, sa jag och körde tillbaka till jobbet. På återvägen passade jag på att uträtta lite andra ärenden också.
Hur skulle jag ha kunnat lämna den här fina tulpanbuketten? I precis mina färger. Stort TACK för fina blommor!

I morse var hela världen vit igen!
ARGH! Tur att jag har hela två fina tulpanbuketter att glädja mej åt.

Nu borde jag baka en ostpaj till morgondagens personalmöte. Men jag är så trött att jag nog kryper ner under täcket. Få se vad jag hittar på att bjuda på imorgon...

Inga kommentarer: