lördag, april 28, 2018

Bättre förr

Kära vänner, jag vet att man inte får säga att det var bättre förr, men hur jag än funderar så var det nog så beträffande vissa saker.

Min hulda moder var igår iväg till huvudstaden för undersökningar. Hon hade beställt FPA-taxin redan i onsdags, så där som man ska göra nuförtiden. FPA hade i sin tur beställt taxin först på fredagsmorgonen! Den kom från Strömfors och allt gick bra med färden till den stora staden, trots att chauffören hade blivit tagen på säng. Klockan 13 var mamma färdig och då beställdes en ny taxi. Hon skulle få vänta minst 45 minuter. En timme senare syntes ingen taxi till ännu. Efter ytterligare väntande dök en taxi från Borgå upp. Mamma packades in tillsammans med andra passagerare och så bar det iväg till både Träskända och Kervo. Så mamma var inte hemma förrän sent på eftermiddagen.
- Nå, jag behövde ju ändå inte åka ner till Isnäs och jag hade till all tur en vattenflaska med mej, konstaterade hon lite lakoniskt. Och så suckade vi gemensamt och nostalgiskt: "Det var bättre förr". Då beställde man sin egen taxi, som snällt väntade på en och så fick man åka raka spåret hem. Det kan inte vara meningen att man ska behöva sitta sjuk och dålig timtalet i en taxi innan man är hemma igen. I morse hade mamma mycket riktigt sjuk rygg. Hon hade fått sitta stilla alldeles för länge.

Det var bättre förr, tro mej. År 2005 återupptog jag min handarbetshobby på nytt. Då visste jag faktiskt inget om provlappar, stickfasthet och andra viktiga saker, för jag hade inte mormor kvar i livet och jag var totalt ensam med mitt stickande och virkande. Jag visste liksom ingenting och det här var tiden före alla instruktionsvideon på Youtube.

Och tro mej, trots det var det bättre förr. Då rymdes nämligen hela mitt garnlager i den här kassen! Inte illa, eller hur? Någonstans år 2007 eller 2008 spårade jag ur och började köpa garn på lager. Suck!
Nu skulle jag behöva komma ner till de magra garntiderna från förr, då när det alltså var bättre!
Men nu hinner jag inte vare sig sticka eller virka, för jag ska äta lite mellanmål, sedan baka lite och klä om mig, för snart är nog gästerna här...

Ha en riktigt skön fortsättning på lördagen!

Inga kommentarer: