lördag, februari 09, 2019

Trassligt värre

För länge, länge sedan, då lilla M var riktigt, riktigt liten, så fick hon för sig att hon kunde sticka, så där som mormor gör ibland. När hon fick tag på ett garnnystan blev det minsann fart på henne och resultatet lät inte vänta på sig:

Idag har jag faktiskt tagit mej i kragen och rett upp det här trasslet. Länge funderade jag på att ta med "nystanet" till min hulda moder, för hon är erkänt skicklig på att reda ut trassel. Men sen tänkte jag att nån gång måste jag försöka bli vuxen och reda upp mitt eget trassel.

Idag har vi haft lilla M med familj här. Och då föräldrarna körde in till stan fick mormor den hedervärda uppgiften att natta den lilla, för det var tid för dagsvilan.
- Mera bok, sa lilla M och jag läste fyra böcker på raken. Sedan kom jag på att det är nog bäst att vara riktigt tyst och andas lugnt och ljudligt, så hon tror att mormor har somnat. Och se, det tog inte många minuter innan den lilla hade somnat. Och tur var det, för tänk om mormor också hade somnat mitt på blanka dan! Det skulle just ha sett ut det.
Stort tack till lilla M:s föräldrar för de goda nygräddade fastlagsbullarna (semlor i Sverige)!

Inga kommentarer: