söndag, juni 02, 2019

Stor blå stickad sjal

- Du ska göra färdigt först innan du börjar på något nytt, sa min hulda mor med sin bestämdaste röst häromsistens när vi talade i telefon. Det berodde på att jag klagade min nöd och oro över alla mina påbörjade projekt.
Som den lydiga dotter jag är, så har jag igår avslutat ett av förra årets UFO:n! Juni månad kunde inte börja bättre. Första dagen och ett stickprojekt redan färdigt. Fantastiskt, inte sant?

Modell: Stor rätstickad sjal fritt från mitt huvud.
Garn: Story, Pop och Lumo från Novita
Åtgång: 592 g
Stickor: Nr 9

Jag lade upp 309 maskor och så stickade jag på. Vartannat varv innehöll minskningar i båda sidor, först dubbel och sedan enkel. Alla tre garn är kampanjprodukter. Det innebär att det inte går att få tag på sedan. Så när jag hade stickat två nystan av Story var jag helt enkelt tvungen att köpa lite nytt garn. Valet föll på Pop, som hade samma grovlek. Efter två nystan Pop var det dags för sista nystanet Story och sist fick jag skarva i med det ljuvliga Lumo, som jag hade hemma i lager. Inköpt för ett halsduksprojekt. Men nu bidde det ingen halsduk utan en stor varm sjal att krypa in i under kyliga vintermånader.
Så kära vänner, kom ihåg, om ni köper kortlivade kampanjgarn, köp tillräckligt många nystan!

Det var verkligen på tiden att jag fick den här färdig! Jag påbörjade ju detta projekt den 4.4.2018! Huhu! 
Om ni tror att det går snabbt att sticka med nians stickor, så bara glöm det, isynnerhet om ni börjar med över 300 maskor! Mitt högra pekfinger tog dessutom stryk!
Som ni ser, så är inte färgerna riktigt mina, trots att blandningen blev snyggare än jag vågat hoppas på. Få se vem som blir den (o)lyckliga mottagaren av detta alster.

Ha nu alla en riktigt bra söndag. 

Själv hade jag bespetsat mig på att idag göra en avstickare till någon inspirerande och vacker trädgård. Men vädret var så ruggigt, regnigt och oinspirerande för utevistelse här på förmiddagen. Nej, nu skulle det mera passa med lite tvätt och mycket virkande. För nu får jag väl börja på ett nytt projekt, då jag varit så duktig? 


Inga kommentarer: