söndag, augusti 04, 2019

Här händer ett och annat

Här har det varit fullt ös i dagarna två nu.
Igår var jag iväg söderut till sommartorget på jobb. Digirådgivning för 14 personer är inte fy skam! Och när man jobbar hårt, hinner man bli hungrig.

Så kollegan och jag understödde byaföreningen genom att köpa oss var sin Muurikkaplätt. Mums! Jag fick den precis så mörk jag vill ha och hon en så ljus, som hon tycker om.

Knappt hann jag hem och svänga och få i mej av det goda rågbrödet jag också hann köpa på sommartorget, innan det var dags att följa med husets karlfolk österut. Och gissa var vi hamnade? Jo, förstås i östra grannstadens Motonet! Tråååååkigt! Där finns ju inget garn eller annat nyttigt handarbetsmaterial. Suck och dubbelsuck. Låt vara att det är fråga om ett finländskt familjeföretag, men ändå. Det borde absolut finnas en hörna för kvinnor. Nästa gång tar jag med min stickning och sätter mej i en av tältstolarna och protesterar. Få se hur många gånger jag efter det får besöka affären!
Till råga på allt så fanns inte den av dubbelmorfar eftersökta remmen, inte där och inte i västra grannstaden heller. Det finns en viss risk att vi hamnar att ta oss ända till huvudstadsregionen. Tyvärr kan jag knappast vägra att följa med eftersom det handlar om service på min Adam plåtlåda. Hmmm...

På hemvägen körde vi via stora varuhuset, för hemma fattades lite av det ena och det andra. Dubbelmorfar stannade på parkeringsplatsen och såg till bilen medan jag och den äldsta vandrade längs välfyllda butiksgångar. Frid och fröjd? Nej, tyvärr lååååångt därifrån. Ni skulle ha hört honom. Han var en kopia av sin far!
- Nej, vi ska int ha det där.
- Nej, kom bort ditifrån nu.
- Nej, nu räcker det.
Vet ni, jag blev så stressad att jag inte alls hann se på saker jag tänkt "att nästa gång jag besöker ett stort varuhus så ska jag kolla på det och det"... Suck! Och ja, så glömde jag förstås att köpa hushållspapper!
Inget ont om sonen dock, som hjälpte mej att bära och senare hemma packade upp våra båda kassar. Tack för det!

En så här fin gåva fick jag av min kollega. Ett superstort TACK för den. Precis vad jag behöver! Så förtjust i Muminväskan och Muminplåtburken med vintermotiv. Och nu kommer jag att överleva, tack vare hallonbåtarna.

Sent igår kväll ringde den yngre svägerskan och frågade om vi var hemma, om hon och storasystern kunde komma på besök. De var förstås hjärtligt välkomna och så blev det en riktigt trevlig lördagskväll med umgänge istället för stickning. Också här visade den äldsta sonen framfötterna, för han kokade kaffe, dukade på och av bordet. Senare på kvällen bjöd han mig också på en sangria. Tack för det!

I dag på förmiddagen kom jag inte riktigt igång med min stickning. Kände mej lite rastlös, så jag fick igång en tvättmaskin och kollade lite på WhatsApp och där var en bön om datahjälp. Och vet ni vad? Jo, jag ryckte ut omgående. Det var mer eller mindre fråga om en nödsituation och sånt kan jag inte ignorera. Nu håller vi tummarna att allting fungerar i tisdag, på den viktiga dagen. Tack för bordets gåvor! 

Sedan iväg till min hulda moder. Där sammanstrålade vi med min lillebror, som hade dykt upp före oss och sålunda hann hänga mammas tvätt. Dubbelmorfar tog hand om pappersinsamlingskassarna och sedan väntade vi på svenskarna. Först sent på eftermiddagen var vi hemma igen efter att ha hört oss för om hur det står till på andra sidan potten.

Och så fick jag en så här fin gåva! Hallon-och rabarbersylt, Astrid rosévin, svart te med äpple, en stor tekopp med tre olika tesorter i, en liten träbricka och hallonbåtar! Jippiii!

Kärlek & fika gör det goda livet gott, står det på koppen från Majas Cottage. Det är ett litet familjeföretag, som stödjer Barncancerfonden. Härefter kommer jag att dricka mitt te med andäktighet.
Ett stort, stort TACK för den här fina gåvan.

En liten stund hann jag vara hemma innan telefonen ringde. Inget nummer jag hade bland mina kontakter, men jag svarade ändå, lite nyfiket förstås. Tänk om...
E-posten krånglar, TV:na lyder inte och... eh, inte mera datastrul för mej idag, tack. Och imorgon vete fåglarna vad karlfolket här i huset hittar på. Vad det än må vara, så ska jag iväg på jobb på eftermiddagen, så....

Nu ska jag hänga tvätt och sedan njuta av söndagskvällen, så det så!
Önskar er alla en riktigt bra start på den nya veckan!

Inga kommentarer: