lördag, augusti 31, 2019

Fritidsmässan

Oj, vet ni. Det var full rulle på fritidsmässan i stan idag. Och där satt också jag, eller nåja satt och satt. Jag gick ju nog omkring och jag hoppade ju också upp med jämna mellanrum, för jag ville ju hälsa på människorna som stannade vid vårt bord. Så många härliga, både bekanta och obekanta.

Förutom min bärbara dator, där man bland annat fick göra kursanmälningar, så hade vi också med oss en liten behändig vävstol.

Och förutom dagens konferencier, Kjell Simosas, så satte sig också självaste stadsdirektören och provade på årets hantverksteknik, vävning! Och det blev riktigt bra, ska jag säga. Många var intresserade av vävstolen, i synnerhet barn och det är härligt att hantverket går i arv. De äldre beklagade att de inte längre kunde hålla på med vävning på grund av att axlarna eller nacken inte höll längre. Och så är det förstås också en utrymmesfråga.

Stadsbiblioteket var på plats. Att läsa är ju ett bra fritidsintresse. Mannen i röd skjorta och hästsvans är bibliotekets chef. Jag tummade lite grann på en virkbok med en massa mönster i, men jag lät ändå bli att låna den. Inte bra att bli fast i virkinspiration när det nu gäller att förbereda kurser på fritiden!

Det var alltså olika föreningar som presenterade sig idag i Idrottshallen i stan. Och det var uppvisningar.
Här är det Rientos damboxare, som visar upp olika boxningsmoment. Med tanke på att de befinner sig i Eva Wahlströms barndomsstad, så har de kanske lite press på sig?

Robin Hund uppträdde.
Han hade med sig en ko, som var glad och go! Kul med program för barnen.

Och så fanns det förstås massor med andra föreningsmänniskor på plats. Alltså utbudet här i stan är verkligen stort. Det är bara att välja och vraka. Nån stick- eller virkförening såg jag dock inte till. Antagligen är alla aktiva redan på annat håll eller sitter hemma i gungstolen och stickar?
Men allt från flygning till guidning och en massa annat därtill kan man hålla på med här i stan. Det gäller bara att få tiden att räcka till. Och det är en svår konst det.

Från Idrottshallen ångade jag iväg till minstingens bil där han satt tillsammans med äldsta brorsan och väntade på mej.
Senare på eftermiddagen hann jag ännu iväg och hälsa på min hulda moder tillsammans med de tre sönerna. Ni skulle ha hört deras diskussion i bilen. Det handlade om saker som jag delvis nog förstod, men där vartannat ord är nån sorts svengelska! En del ord hade jag dock ingen som helst koll på. 

Vi diskuterade bland annat lite det där med att en vloggare kan förtjäna upp till 10 000 €/månad också här i vårt avlånga land. Jag är så gammalmodig att jag tycker förstås att människor ska göra nytta för sig så där på riktigt, det vill säga jobba inom vården osv. Nog för att jag inser att det är mycket jobb med att vara en vloggare också och det kräver både  tid och utrustning, men ändå...
Då drog killarna till med:
- Men tänk på Formel 1 förarnas löner då...
Nå jo, nej, då halkar vi in på både fotbollsspelare, och ishockey dito osv., osv.

Killarna påstod att det är för sent för dem att bli vloggare, att man ska börja redan i 10-12 års åldern om man vill bli riktigt berömd, få många följare och följaktligen kunna dra in en hel del annonspengar. De var förstås inne på samma linje, att det kräver mycket tid om man ska göra det ordentligt och snyggt och det hinner man inte med om man är på jobb.
Troligtvis kommer inte M att bli en vloggare, för antagligen har man hittat på någonting annat då eller så har man återgått till telefoner med nummerskivor när pendeln har svängt tillbaka. I dagens läge klarar inte barnen av att ringa ett samtal med sådana apparater. 
Utvecklingen har gått i expressfart. Något som vi inte diskuterade närmare för då kommer vi in på robotiken, automatiseringen och AI och hur det ska gå för oss stackars människor i framtiden...

Nu är det dags för kvällste och sedan ska jag försöka hålla mej vaken och titta om norrskenet faktiskt syns här i söder som utlovat. Stickning orkar jag tyvärr inte med mera i kväll.
Tjolahopp!



Inga kommentarer: