fredag, juni 28, 2013

Glömde

Ja, nu hade jag verkligen tur för igen påminde mig min stickväninna om viktiga saker. Jag glömde ju totalt bort att även jag hade köpt samma två tidningar som hon då jag var i Kotka i tisdags.
Tidningen Kreativ stickning nr 3/2013 hade jag faktiskt gått förbi två gånger redan i mataffärer på landet. Jag försökte faktiskt motstå frestelsen med alla medel, men...
... när den fanns i tidningshyllan i Citymarket i Kotka så kunde jag inte längre stå emot. En tidning på svenska bland allt finskt måste ju få följa med till ett finlandssvenskt hem, inte sant?
Och det var förstås pärmbildens topp jag föll pladask för. Synd bara att jag inte vet åt vem jag skall sticka den.
Den här gillar jag också. dock inte så mycket att jag skulle försöka förstora mönstret så att den skulle gå på mig.
Och den här tycker jag är fin i all sin enkelhet och färgen är ju den rätta. Väskan hon har är också intressant. Min slutsats är att danska designers är duktiga.
Beklagar kvaliteten på de här tidningsfotona, inte bra med speglingen. Orkade dock inte fota om alltihop i hettan.


Filati är den italienska garntillverkaren Lana Grossas tidning. I Finland får man tag på deras garner från Menita. Jag hade ju strumpgarn från Lana Grossa i de lila sockorna och det var riktigt bra att sticka med.
En sån här tidning hade jag inte sett förut, endast Filati Home tidningar med inredningsgrejer som mattor, korgar, dynor och filtar. En ny tidning för mig alltså och klart jag då var tvungen att köpa! Temat i det här numret är de fyra elementen Eld, luft, vatten och jord.
Mönstret jag föll för direkt i den här tidningen var den där väskan. Verkar som ett fullt genomförbart projekt. Tröjan till vänster är inte pjåkig den heller.
Sen kan jag inte låta bli att tycka om den där pullovern med det häftiga bakstycket. Shortsen är ju också häftiga, men jag får knappast dottern att bära dem.! :)

Igår hade jag tänkt gotta mig åt maj månads häftiga inköp, klappa om nystanen, införa dem i min garnlagertabell och ta fram dem från gömstället i garderoben.
Gästerna från Ekenäs åkte hem och jag började rusta till det hela när yngsta sonen dök upp. Vi umgicks en stund och han lämnade barndomshemmet återvände till sitt eget.
Jag hann dra fram den stora plastsäcken från sovrummet då jag hörde min Adam plåtlåda köra in på gårdsplanen. Äldsta sonen och far i huset återvände från huvudstaden och min tid var ute. Fort slängde jag in säcken i en plastlåda, locket på och nu har jag gömt lådan i sovrummet.
Dagens fråga: Hur ska jag få iväg far i huset så länge att jag lyckas klappa om och sortera mina garn ostört?







6 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Underbara sticktidningar. Jag gillade mössan på omslaget till en tidning. Också Tröjan med det roliga bakstycket. Själv har jag repat upp den tröja som blev för stor men redan kommit halvvägs på bakstycket.
Ha en skön helg!

Inge sa...

Tack, du likaså!

Anonym sa...

Jag har också ett tidigare nummer av Filati, köpt för några månader sedan i teetee shop i västra grannstaden.

H: stickväninnan

Inge sa...

Och jag har förstås samma nummer! :)
Idag när jag äntligen sorterade mina tidningar såg jag att jag hade faktiskt andra Filati tidningar från tidigare. Slarvigt av mig att inte komma ihåg sånt! Tecken på att jag har för många tidningar?

Anonym sa...

Du är inte den enda som har för många tidningar... för mycket garn... för många idéer... :)

- Stickväninnan -

Inge sa...

Bra att jag inte är ensam!