tisdag, januari 03, 2017

Skräpet ska bort

- Skräpet ska bort, sa far i huset riktigt bestämt igår. Jag var på vippen att hålla med honom med ett stillsamt: Mmmm. Det är liksom så lätt att hålla med när man sitter helt lugnt och stickar. Att städa lite i knutarna är ju alltid bra.

Till all lycka kom jag på andra tankar. Vanligtvis har vi nämligen helt skilda åsikter om vad som är skräp.
- Vilket skräp då, frågade jag mycket misstänksamt.
- Nå, julskräpet förstås. Julen är ju slut nu.
- Ingalunda. Dekorationerna får vara kvar till trettondagen.
- Nää, på veckoslutet städar vi undan alltihop.
- Nej, säger jag ju!

Tur att jag hade stickningen att ty mej till annars hade nog blodtrycket stigit i höjden. Jag kom förstås på en hel del saker jag kunde ha använt den femte strumpstickan till, men se det är en helt annan historia det.

- Om det börjar blåsa och blir riktigt kallt måste vi nog ta ner dem ändå, annars går de sönder, avslutade far i huset. Och jag lät honom få sista ordet för husfridens skull, alltmedan jag fortsatte att sticka.

Inga kommentarer: