fredag, juli 06, 2018

Ett litet vitt början

Min hulda moder hade alldeles rätt då hon sade att jag skulle lämna hem handarbetet på min semestertripp. Programmet var så intensivt att jag helt enkelt inte hann med något annat än sticka en socka färdigt och påbörja skaftet på socka nummer två. Ändå hade jag med mej en hel kasse full av garn, lite virknålar och strumpstickor! Helt i onödan alltså för det enda jag hann med en kväll var att lägga upp ett litet vitt början.

Närmare bestämt, ett litet sjalbörjan. Jag gillar mönstret för det består av enbart luftmaskor, fasta maskor och stolpar. Idag är det riktigt lämpligt väder för virkning eller stickning. Dessvärre får nog den här sjalen vänta lite ännu, för jag ska göra färdigt lite annat först. Som det nu ser ut måste jag nog ta extra handarbetsledigt i augusti för att hinna med sommarprojekten. Nu borde jag egentligen vara igång med alla saker som skall vara färdiga till hösten istället för att virka sommarsjal.

För övrigt så ser det inte alls bra ut med mitt garnlager. Det har nämligen fläskat till sig med hela fem kilo!!! Ve och fasa. Och ändå plågar jag mej själv med att glo på sommarrean i Lankamaailma och sucka förtvivlat.
- Du ska ge bort mera garn, uppmanade min hulda moder.
Joo, men det betyder att jag måste ge upp tilltänkta projekt också, så...

Ack ja, hur jag än vänder mej, så har jag lite garnbekymmer. Och mera blir det om jag sitter här framför datorn hela dagen istället för att sticka eller virka.
Önskar er alla en riktigt skön fredag.

Själv ska jag nu få iväg en kort text till redaktionen, kolla in vädret i Bruket för morgondagen, besvara en e-post och sedan stänga av datorn.

Inga kommentarer: