tisdag, juli 10, 2018

Grytlappar och katter

Ser ut som om jag nu har gått över till varannan-dags-blogg. Igår var jag tyvärr inte färdig med mitt förrän klockan var 23.30 och då var det nog inte längre ens tal om att jag skulle ha börjat blogga. Nej, då var det raka spåret i säng och inget annat som gällde. Min tidtabell hamnade lite på sniskan för vi fick trevliga överraskningsgäster igår kväll. Gäster, som inte ville ha någonting att vare sig äta eller dricka. Och som, tack och lov, tog med sig en hög med böcker härifrån. Böcker, som jag verkligen inte skall ha tillbaka.
Inspirerad av det har morfar i huset nu börjat städa undan, flaskor, metall och tidningar. Han hostar och fräser för allt damm som virvlar upp. Själv gömmer jag mej bakom dataskärmen och är strängt upptagen! Med jämna mellanrum hojtar han till och frågar om han får kasta den och den tidningen. Jo, jo, svarar jag, som inte har haft ork att gå igenom högen på ett bra tag.

Samla kan man göra på olika saker och roligast är det ju när man får visa sin samling för andra. I söndags var jag iväg till Wårkulla där den årliga sommarutställningen öppnades. Den här gången finns det 101 grytlappar och cirka 100 prydnadskatter att se på.

Det är Ann-Sofi Stenback från Närpes, som har virkat grytlapparna av restgarner, som kommer från hennes sock- och vantstickande. Katterna igen kommer från Christine Slätis' privata samling.



Här finns grytlappar av alla de slag. Kolla till exempel det stekta ägget där i stekpannan. Alla runda grytlappar är av samma grundmodell, likaså de fyrkantiga. Sedan varierar mönstret enligt tillgången på restgarn.




Visst börjar det väl klia i fingrarna? Så inspirerande. Här får man idéer minsann.




Nu är det bara att välja, runda eller fyrkantiga?

Eller vad sägs om nyckelpigor?

Virkade bakverk är kanske någonting jag borde börja med? Tror ni att lilla M skulle bli glad? Eller leder det henne in på bakelsebegär? Kanske bäst att hålla sig till nyckelpigor och stekta ägg?

Jag tror nu inte att virkade slickepinnar heller kommer på fråga. Onödigt att inleda den lilla i sockerfrestelse.







Vackra mönsterstickade sockor. Nästan alla stickade i Nallegarn. Åååh...

Såna här lakritssockor skulle nog morfar i huset uppskatta. Det som däremot är lessamt enligt honom är att den engelska lakritsen inte längre smakar som den ska. Det vill säga, nånting har förändrats i produktionen alternativt har hans smaksinne blivit ett annat sedan barn- och ungdomen?

Det är nog bra att jag inte skall vakta den där utställningen, för hur skulle jag kunna hålla fingrarna borta från de här stickkorgarna?

Tänk att Ann-Sofi har orkat virka över 100 grytlappar. Hon tröstade mej med att det har tagit många år. Efter den här utställningen skänker hon grytlapparna till Närpes cancerförening, som sedan får sälja dem. Hoppas att det ger massor av pengar till föreningens verksamhet.
Lite oroväckande var det som Ann-Sofi berättade: Garnet är förmånligare i Österbotten!
Vad sjutton är nu det för sätt? Finns det flera handarbetande människor där eller är det så att vi i söder är tvungna att betala Helsingforstillägg?
Borde vi alltså nu organisera en garnutfärd till Österbotten och fynda rejält?
Men hej, vänta nu lite, sakta i backarna. Det finns ju en viss person, som INTE skall ha mera garn...

Om man inte är så där jätteintresserad av stickning och virkning så kan man beundra Christines samling av katter istället.



Härliga katter i alla skepnader. Morfar i huset bleknade då jag kom hem och sa att nu vet jag vad jag ska börja samla på. Det blev ett absolut och kategoriskt nej.
- Du samlar ju redan på Nalle Puh.
- Nå, det gör jag inte alls heller. Jag har ingen samling med Puh-saker bara lite glas och muggar.
HRMPF! Han skulle se hur en samling ser ut, så skulle han minsann veta. Då skulle jag ha en massa saker med Nalle Puh-motiv! Men som sagt, de få grejer jag har är bruksföremål i användning. Så det så.

En stor porslinskatt fick också rum i den fina kattsamlingen.
Om ni bara har möjlighet, så missa inte den här fina sommarutställningen.

Plats: Wårkulla hembygdsmuseum
Adress: Andersbyvägen 1, 07870 Skinnarby
Öppet: Söndag 15.7, 22.7 och 29.7
klockan 12-15

Behöver ni en lokal guide för att hitta fram, så hör av er. I söndag sitter stickväninnan B där som vakt, så då kan ni byta några ord med henne samtidigt.

Sådär ja, nu blev det mycket foton än en gång. Och nu, nu ska jag stänga datorn, få på en tvättmaskin och sedan äntligen, äntligen ta itu med lite handarbeten. Visserligen knorrar morfar i huset och tjatar om att han vill ha skinkpaj till middag. Men eftersom det inte får vara riven ost i den och jag inte precis har någonting annat att stabilisera pajinnehållet med, så får det nog vara för min del...
Nä, jag tror bestämt att jag ska bläddra lite bland mönstertidningar eller Pinterest för att hitta inspiration till en ny virkning...


Inga kommentarer: